Flertal vil skrotte Ring 5

Mere end 40 år efter at planen blev vedtaget, er der nu politisk flertal for at droppe Ring 5, der skulle forbinde Helsingør med Køge i en bue rundt om Storkøbenhavn.

Efter at der i over 40 år har været planer for en ring 5 rundt om København fra Helsingør til Køge er et politisk flertal nu klar til at droppe planerne. Dermed forskånes bl.a. Store Dyrehave og Mølleådalen for få ført store mængder af trafik gennem den smukke natur. Fold sammen
Læs mere
Foto: Linda Kastrup
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

De fleste upopulære politiske ideer dør, før de når at blive nedfældet. Men en gang imellem tager det næsten en menneskealder at få aflivet en vedtagen idé, selv om ingen tilsyneladende brænder politisk for den. Det sidste er tilfældet med den omdiskuterede motorvej Ring 5, der var planlagt til at løbe rundt om Storkøbenhavn fra Helsingør til Køge.

I over 40 år har udsigten til en transportåre gennem en række sjællandske naturperler såsom Store Dyrehave og Mølleådalen skabt politisk furore. Men først nu ser der ud til at være politisk flertal for endeligt at skrotte planerne om den upopulære motorvej.

I en grøn alliance er Enhedslisten, de Konservative og de Radikale gået sammen om et beslutningsforslag, der skal ophæve de »arealreservationer«, som striden udspringer af. Og forslaget har tilsyneladende opbakning fra både Venstre og Dansk Folkeparti, viser en rundringning, DR har foretaget.

Socialdemokraterne er umiddelbart imod at sætte de reserverede områder fri, da det ifølge partiets transport-ordfører, Rasmus Prehn, endnu er for tidligt at udelukke, at der kan blive behov for en transportkorridor i området om 30-40 eller 50 år.

Men »det er på høje tid, at denne afklaring kommer,« mener Enhedslistens miljøordfører, Maria Reumert Gjerding, der glæder sig over det tværpolitiske flertal. »Det er helt urimeligt over for borgere, som i dag er påvirkede af arealreservationer, at lade debatten køre i årevis. De har et berettiget krav på at vide, om de er købt eller solgt,« siger hun.

Glade borgmestre

Planerne om den sjællandske motorvej stammer helt tilbage fra 1967. Og siden 1973 har store arealer fra Kokkedal i Nordsjælland til Taastrup på Vestegnen været reserveret til formålet. I over 40 år har kommunerne altså ikke kunnet benytte pladsen i udkanten af hovedstaden til at bygge boliger eller virksomheder, og det har skabt stor frustration i lokalområderne.

Så sent som i 2013 vurderede Vejdirektoratet, at Ring 5 ville have »væsentlige negative konsekvenser for de bysamfund, som motorvejen i givet fald vil komme til at forløbe i nærheden af«.

Derfor vakte udsigten til en endegyldig skrinlæggelse af motorvejsplanerne da også glæde hos flere nordsjællandske borgmestre i går.

»Det har fyldt rigtigt meget hos byens borgere,« sagde Jørgen Johansen (K), borgmester i Allerød, til DR. »Det er jo et kæmpe areal og naturområde, der er båndlagt her. Så det er fantastisk.«