Flere topscorere vælger lærerstudiet

Tilgangen til lærerstudiet er steget med seks procent. Men de netop optagne unge har også højere karakterer end tidligere. »En solstrålehistorie,« siger ekspert.

ARKIVFOTO. Fold sammen
Læs mere
Foto: Søren Bidstrup

Seks procent flere unge er kommet ind på lærerstudiet. Det viser statistikken over det samlede studieoptag på de videregående uddannelser. Men ikke nok med, at flere danske unge er blevet optaget. Flere af ansøgerne kommer også ind på studiet med højere karakterer end tidligere.

9,2 procent af de optagne har et gennemsnit på over 10 fra gymnasiet. Det er dobbelt så meget som i 2012, og det glæder eksperterne.

»Det her er en solstrålehistorie. Det er i sig selv positivt, at søgningen og optaget på læreruddannelsen stiger. Men der også er kommet flere ind med et rigtig højt snit. Vi har behov for endnu dygtigere lærere, og dét er den her udvikling et signal om,« siger Stina Vrang Elias, adm. direktør i uddannelsestænketanken DEA og tilføjer:

»Produktivitetskommissionen viste i foråret 2014, at elever af lærerstuderende, der har scoret høje karakterer, klarer sig bedre, end hvis de havde haft lærere med lavere karakterer.«

Snit på 7

Reformen af lærereruddannelsen gjorde i 2013, at man øgede kravet til at blive folkeskolelærer. Kravet for optagelse blev ændret til 7 i gennemsnit, og det forårsagede et stort fald i antallet af lærerstuderende. Den nye stigning er altså en kærkommen udvikling.

»Det er en fantastisk god historie, at mange dygtige unge har lyst til at løfte den store opgave, det er at være lærer. Grundlaget til at være en god elev grundlægges jo i folkeskolen. Det giver endnu dygtigere elever og i sidste ende endnu dygtigere medarbejdere,« siger Stina Vrang Elias.

Men ikke alle er lige entydigt tilfredse. Folkeskolelæerernes formand Anders Bondo Christensen mener ikke nødvendigvis, at lærere med højere snit er bedre at få optaget end andre.

»Jeg tror ikke, det er afgørende, om man har et snit på syv eller ti. Jeg tror også, dem, der går på læreruddannelsen i dag, er rigtig gode. Dem, der kommer ud i dag er velkvalificerede og brænder virkelig for det. Selvfølgelig skal man skal være dygtig, men man skal også være engageret,« siger Anders Bondo Christensen.