Flere test af institutionsbørn

Kommuner og politikere indfører test af små børn helt ned i vuggestuen og børnehaven. Eksperter advarer mod måletyrani, der skader børnene.

Daginstitutionerne har de senere år fået stillet adskillige testsystemer til rådighed, som pædagogerne mange steder bruger til at tjekke, hvor gode de enkelte børn er til blandt andet at bruge sproget, argumentere, benytte tal og bogstaver i leg og have fornemmelse for proportioner. Flere udviklingspsykologer og pædagogikprofessorer advarer nu mod et »måletyranni« og en »evalueringsmani«, som kan påvirke relationen mellem forældre og børn negativt, og som forskere forudser vil skabe flere præstationsangste børn med lavt selvværd. Arkivfoto fra vuggestue, der ikke direkte har noget med den pågældende historie at gøre. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Børn helt ned til nimånedersalderen bliver i stigende grad testet og vurderet i vuggestuer og børnehaver, skriver Jyllands-Posten.

Pædagoger, forældre og kommuner holder øje med, om børnene udvikler sig som forventet og når de opsatte læringsmål, der skal gøre dem skoleparate.

Daginstitutionerne har de senere år fået stillet adskillige testsystemer til rådighed, som pædagogerne mange steder bruger til at tjekke, hvor gode de enkelte børn er til blandt andet at bruge sproget, argumentere, benytte tal og bogstaver i leg og have fornemmelse for proportioner.

Flere udviklingspsykologer og pædagogikprofessorer advarer nu mod et »måletyranni« og en »evalueringsmani«, som kan påvirke relationen mellem forældre og børn negativt, og som forskere forudser vil skabe flere præstationsangste børn med lavt selvværd.

»Vi er godt i gang med at stjæle børnenes barndom og indhegne den af test, vurderinger og målinger, blot fordi vi frygter at sakke bagud i den internationale konkurrence. Det er fortvivlende,« mener Per Schultz Jørgensen, professor emeritus, dr. phil., børneforsker og tidligere Børneråds-formand.

Professor i udviklingspsykologi Dion Sommer advarer også på det kraftigste imod tendensen efter at have gennemset flere end 400 internationale undersøgelser af, hvilken betydning forskellige indsatser i dagtilbuddene får for børnenes trivsel, kompetencer, viden og senere uddannelsesniveau.

»Den klokkeklare konklusion er, at jo tidligere, der startes med test, vidensindlæring og skoleforberedende pædagogik, jo større bliver fiaskoen senere. Disse børn bliver ifølge forskningen mere test-angste, de klarer sig dårligere i matematik, naturfag og sprog, de bliver mere aggressive og urolige, de har flere dropout fra uddannelsessystemet, og færre tager en længerevarende uddannelse. Det er dybt ironisk, at resultatet bliver det stik modsatte af det forventede,« siger Dion Sommer.