Flere synlige betjente efter skyderier

Politidirektør Johann Reimann lover mere politi i de områder, der hærges af skyderier.

Foto: Liselotte Sabroe
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Mere synligt politi i de områder i København, som i den senere tid har været plaget af skyderier. Sådan lyder løftet fra Københavns Politidirektør Johan Reimann.

Han holdt mandag møde med Københavns overborgmester, Frank Jensen (S). Dagordenen var den seneste tids skudepisoder i København og omegn.

- Københavnerne vil se mere politi i de berørte områder, og de vil også se en større kriminalpræventiv indsats navnlig udført af kommunens medarbejdere i de berørte områder, lyder løftet til københavnerne fra Johan Reimann.

Skudepisoderne i København eskalerede i antal i efteråret 2008 efter et banderelateret drab i Tingbjerg-bydelen. I 2009 blev der skudt flittigt i de københavnske gader, men på det seneste er det stilnet af.

Dog har 2011 budt på en hel del skyderier i København og de omkringliggende kommuner. Men det skal ikke give anledning til panik, lyder det fra Johan Reimann.

- Der er grund til at understrege, at det her ikke ser ud til at være en generel konflikt eller et stort landsdækkende problem, men derimod nogle relativt lokalt afgrænsede begivenheder, siger han.

Som politidirektør er Johan Reimanns opgave primært at få forbryderne fanget og dømt. Mens det forebyggende arbejde ligger i kommunalt regi. Ifølge Johan Reimann har de eksisterende kommunale tilbud til de unge ikke den optimale effekt.

Tilbuddene, som skal holde de unge væk fra gadehjørnerne og ude af banderne, er der. Men de unge gider dem i stort omfang ikke. Og det skal der laves om på, hvis effekten skal blive større.

- Det gælder om - ikke kun i København, men i hele landet - at finde ud af, hvorfor de offentlige tilbud til de unge ikke virker tiltrækkende på de unge, siger Johan Reimann.

- Det kan være noget med den måde, man organiserer tilbuddene på. Det kan også være indholdet, siger han.

/ritzau/