Flere skoler kan ikke finde nye lærere - se om din kommune har problemer

På et enkelt år er andelen af kommuner, der i høj grad oplever problemer med at få nye lærere til ledige jobs, næsten tredoblet, viser ny KL-analyse.

ARKIVFOTO. Ditte Jensen har valgt at droppe skolelærerjobbet efter lockouten af lærerne i 2013. Her ses hun i sit hjem i Holte med sin søn Aske. Se hele grafikken i bunden af artiklen. Fold sammen
Læs mere

Det er blevet markant sværere for folkeskoler og kommuner at finde nye lærere til de ledige lærerstillinger. 48 procent af kommunerne oplever således større udfordringer med at finde nye lærere i år, end de gjorde sidste år, mens kun fem procent har fået lettere ved at få de ledige lærerstillinger besat.

Det viser en ny analyse af lærermangel fra Kommunernes Landsforening (KL).

På bare et enkelt år er andelen af kommuner, der »i høj grad« oplever rekrutteringsproblemer næsten tredoblet fra 4 procent i 2014 til 11 procent i 2015. 69 procent af kommunerne oplever »i nogen grad« problemer i 2015 mod 39 procent året før.

Trods dette mener KL ikke, at der er tale om en akut mangel på lærere.

»Der er heldigvis ikke tale om nogen generel, akutmangel på lærere, men ansøgerbunkerne er blevet mindre de seneste år. Og samtidig har nogle kommuner i visse fag vanskeligere ved at rekruttere, end de tidligere har haft«” siger Steen Christiansen, der er næstformand i KL’s Løn- og Personaleudvalg.

Ifølge KL skyldes de slunkne ansøgerbunker især færre nye studerende på læreruddannelsen siden starten af 00´erne. Samtidig afviser Steen Christiansen, at rekrutteringsproblemerne skyldes indførelsen af folkeskolereformen eller de nye arbejdstidsregler for lærerne. Analysen viser ganske vist, at flere lærere er stoppet efter indførelsen af skolereformen og arbejdstidsreglerne, men der er efter KLs mening ikke tale om en »dramatisk« stigning. Samtidig hæfter Steen Christiansen sig ved, at der er færre lærere, der stopper, end sammenlignelige faggrupper i kommunerne.

For at imødegå problemerne vil KL:

  • Fastholde og gerne øge optaget på læreruddannelsen samt reducere frafaldet. I øjeblikket stopper godt hver tredje studerende i utide på uddannelsen.
  • Understøtte »fast track-ordninger« målrettet særlige grupper, fx akademikergrupper med høj ledighed (f.eks. TeachFirst).
  • Øge anvendelsen af andre faggrupper i folkeskolen.
  • Overveje hvilke initiativer, der kan sikre, at der især bliver uddannet flere lærere inden for de fag, hvor der er en særlig stor mangel.

Grafik: KL Fold sammen
Læs mere