Flere patienter klager, men færre får ret

Fra 2013 til 2014 er antallet af klager fra patienter, som er blevet behandlet på et af landets sygehuse, steget. Alligevel har færre fået ret i deres klage.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Klager over operationer, der er gået galt, eller patienter, der har fået forkert medicin.

Fra 2013 til 2014 er antallet af klager fra patienter, som har været til behandling på et af landet sygehuse steget med 11 procent. Samtidig er antallet af patienter, som får ret i deres klage, faldet.

Det viser årsberetningen fra Patienterstatningen, skriver Jyllands-Posten.

Direktør i Patienterstatningen Karen Inger Bast afviser, at det skyldes en strammere praksis i klagesagerne. Til gengæld mener hun, at stigningen i antallet af anmeldelser kan skyldes mediernes omtale af konkrete sager om fejlbehandling.

»Vi kan blandt andet se, at hver gang Patienterstatningen bliver omtalt, så stiger antallet af anmeldelser. I 2014 har der været flere meget omtalte sagskomplekser, hvor mange er blevet opmærksomme på os, og det kan man blandt andet se på tallene,« siger Karen Inger Bast til Jyllands-Posten.

Hun tilføjer, at en anden grund til stigningen kan være, at flere anmelder småting, og hun opfordrer derfor hospitaler og klinikker til at vejlede patienter bedre om, hvad man kan få erstatning for.