Flere københavnere cykler på arbejde

Flere københavnere vælger cyklen når de skal til og fra arbejde. Og tallet vil blive endnu højere, spår eksperter.

Der er flere cyklister end bilister i København. Arkivfoto: Brian Bergmann Fold sammen
Læs mere

Stadig flere københavnere foretrækker cyklen frem for bilen eller offentlige transportmidler, når de skal på arbejde i Københavns Kommune. Og den udvikling fortsætter.

I det indre København har der siden efteråret 2003 været flere cyklister end biler, viser færdselstællinger fra Københavns Kommune, og det tal ser ud til at stige.

Siden 1995 har 16 procent flere valgt at tage cyklen på arbejde. Og selvom der i samme periode også er kommet flere biler i Københavns kommune, stiger antallet af cyklister i endnu højere takt.

- Vi plejer at regne med at en tredjedel tager cyklen, en tredjedel bilen og resten tager offentlig transport på arbejde i det indre København. Det ser nu ud til at andelen af københavnere, der tager cyklen er stigende, siger Niels Jensen, cykelplanlægger hos Vej og Park i Københavns Kommune. Han spår samtidig, at stigningen vil fortsætte.

Tid afgørende

I cykelregnskabet for København 2006 skriver teknik- og miljøborgmester Klaus Bondam at: "I år 2015 skal mindst 50 procent tage cyklen på arbejde eller til uddannelse." I dag er tallet 36 procent.

En væsentlig årsag til stigningen er transporten til og fra arbejdspladser.

Et kig på kurverne over den københavnske cykeltrafik i rapporten 'Færdselstællinger og andre Trafikundersøgelser i 2006' viser, at langt færre cykler i weekenden, samt at kurven for cyklernes myldretid i grove træk svarer til biltrafikkens. Altså, at det er transporten til og fra arbejde, der hiver os op på cyklen.

- Meget tyder på, at det er folks fornuft, der spiller afgørende ind. Flere overvejer, hvilken måde der er smartest, når de skal på arbejde, siger Niels Jensen og fortsætter:

- Jeg tror folk først og fremmest ser på, hvor hurtigt de kan komme på arbejde. For eksempel om der er "strafpoint" ved at stå og vente ved et busstoppested. Desuden får man jo den gratis motion, man ikke får andre steder.

Vi vælger smarteste form

Han bakkes op af trafikforsker Malene Freudendal-Pedersen, RUC, der også mener, at motion er en vigtig årsag bag stigningen i antallet af cyklister.

- Sundhed og motion i dagligdagen kan man få ved den daglige tur på arbejde, og det er efterhånden en af de ting, der bliver talt mest om i det daglige.

Hun påpeger, at det stadig er svært at få folk til at skifte transportform fordi det transportmiddel, de har været vant til, også er det, de foretrækker, hvilket også ses af eksempelvis de daglige bilkøer.

- Oftest synes folk at den transportform, de bruger er smartest at komme frem med. Men ingen tvivl om, at cyklen giver den der frihedsfølelse, fordi man kan komme fra dør til dør. Og derfor er den temmelig populær, siger Malene Freudendal-Pedersen.

Prestige i det

- Der kan også være noget prestige i det. Vi vil gerne vise, at vi er sunde og tager os af vores børn og den slags. Jeg tror dog i højere grad, man tilpasser sin dagligdag efter, hvad der bedst kan betale sig og så vælger derefter, siger Malene Freudendal-Pedersen.

Københavns kommune har blandt andet iværksat initiativer som såkaldte grønne cykelruter, det vil sige brede cykelruter med adskilt fodgængerfelt, og grønne bølger, som det ses på Nørrebrogade og Nørre Farimagsgade, hvor cyklisterne ikke bør holde længe for rødt lys.

Alt sammen for at hive flere ud af bilen og over på cyklen.