Flere klager over vagtlægen

Antallet af klager over landets vagtlæger er steget markant i løbet af de seneste par år, viser tal fra Patienterstaningen.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Flere og flere er utilfredse med den behandling, de får af vagtlægen i den anden ende af telefonrøret. Det viser nye tal fra Patienterstatningen, skriver dr.dk. Sidste år var der 243 klager på landsplan mod 183 i 2012.

Kigger man isoleret på Region Syddanmark, er der sket en fordobling i samme periode - fra 28 til 59 klager.

Den markante stigning får ikke Jens Elkjær, sundhedsdirektør i Region Syddanmark, til at tvivle på kvaliteten af den vejledning, vagtlægerne leverer. Han ser derimod klagerne som et sundhedstegn:

»Man er begyndt at forholde sig langt mere kritisk til behandlingen, og det er faktisk også det, vi ønsker. Vi bliver ikke bedre, når folk bare slår sig til tåls med, at det nok ikke kan være anderledes,« siger Jens Elkjær til dr.dk.

Han peger på en sag fra Fyn i 2014 som mulig forklaring på, at flere er blevet opmærksomme på muligheden for at klage.

I den konkrete sag døde en 36-årig kvinde af en blodprop i hjertet få timer efter, hun havde været i kontakt med en vagtlæge på grund af trykken for brystet. Vagtlægen mente, der var tale om virus og rådede hende derfor til at tage smertestillende piller.