Flere IC4-tog på banen

DSB indsætter fra i morgen IC4 tog på yderligere fire afgange. Dermed kan passagererne i alt benytte 17 daglige afgange med prestigetoget mandag til torsdag.

Foto: Henning Bagger

Nu er der ikke længere grund til at spærre øjnene op, når der viser sig et IC4 tog på skinnerne. For langt om længe er det skandaleombruste lyntog ved at være hverdagskost på hovedstrækningen mellem Aalborg og Københavns Hovedbanegård.

Fra i morgen indsætter DSB IC4 tog på yderligere fire afgange. Og dermed vil der i alt være 17 daglige afgange med prestigetoget mandag til torsdag. Det betyder, at DSB foreløbig overholder den udmeldte plan for implementeringen af IC4 togene. DSB har lovet passagererne, at 14 til 21 afgange vil være betjent af enkeltkørende IC4 tog inden udgangen af 2009.

Og hvis alt går som planlagt kommer der otte nye afgange med enkeltkørende IC4 tog inden nytår. De skal køre som non-stop lyntog mellem København og Århus fra køreplansskiftet 13. december.

Spar et kvarters rejsetid
Rejsetiden i non-stop lyntog mellem landets største byer bliver to timer og 40 minutter - eller et kvarter hurtigere end de almindelige lyntog, som standser ved seks stationer undervejs fra hovedstaden til Smilets By.

DSB råder i øjeblikket over 14 enkeltkørende IC4 tog samt et enkelt togsæt, der er godkendt til at blive koblet sammen med et andet, så der i alt vil være otte vogne i togstammen. I henholdsvis fjerde kvartal 2009 og første kvartal 2010 modtager DSB det andet og tredje togsæt, som er godkendt til sammenkobling.

Fra april 2010 kommer der ifølge planen en lind strøm af IC4-togsæt, som er godkendt til sammenkobling. Når DSBs egne håndværkere har gennemført fejlretning og andre justeringer, bliver de sammenkoblede togsæt med otte vogne indsat i fast rutefart, mens de nuværende IC3 tog indsættes som regionaltog på Sjælland.