Flere drenge end piger dropper ud af skolen i Danmark

Danmark er et af de EU-lande, hvor der er forskel mellem kønnene, når det kommer til studiefrafald.

Hvis Danmark skal have en mere ligelig kønslig fordeling mellem frafaldet på studier, skal det gøres mere attraktivt for drenge og piger at vælge en uddannelse, der ikke er kønstypisk, siger ungdomsforsker. Scanpix/Søren Bidstrup Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Der er større risiko for, at danskere under 24 år dropper ud af deres uddannelse, hvis de er drenge.

Det viser nye tal fra EU-Kommissionen, som i en årlig rapport gør status på medlemslandenes uddannelsessystemer.

- Danmark har en lav andel af unge, der forlader skolen tidligt, men forskellen mellem kønnene er højere end i nabolandene, lyder det i rapporten.

I 2015 droppede 7,8 procent af de danske unge mellem 18-24 år deres uddannelse før tid.

Det svarer til 9,7 procent af alle drenge i denne aldersgruppe mod 5,7 procent af pigerne.

Det er en forskel på fire procentpoint, som er højere end det europæiske gennemsnit.

Det gennemsnitlige frafald i EU er på 11 procent, men kønsforskellen er på 2,9 procentpoint.

I Sverige er forskellen endnu lavere.

Her er der tale om 1,2 procent flere drenge end piger, der dropper ud af deres uddannelse.

Tallene overrasker ikke Mette Lykke Nielsen, der er forsker ved Center for Ungdomsforskning på Aalborg Universitet.

- I forhold til vores nabolande har Danmark et meget mere kønsopdelt uddannelsessystem. Det afspejler sig her, siger hun.

I Danmark har drengene større tendens til at vælge de traditionelle mandefag, der typisk kendetegnes ved tekniske uddannelser, der udbydes på erhvervsskolerne, fortæller forskeren.

Det kan for eksempel være automekaniker, VVS-mand og tømrer.

Og på erhvervsskolerne er frafaldet størst, fordi man typisk er meget yngre, når man starter, og det er svært at få en praktikplads, forklarer Mette Lykke Nielsen.

Løsningen på at udligne kønsskævheden i forhold til frafaldet er ifølge ungdomsforskeren at forbedre mulighederne for at færdiggøre en erhvervsuddannelse. Og her er praktikpladssituationen afgørende, siger hun.

Samtidig skal uddannelserne være bedre til at tage imod de elever, der udgør en kønnet minoritet.

Det vil sige drenge på omsorgsstudier som pædagog- og sygeplejerskeuddannelserne eller piger på erhvervsskoleuddannelserne.

- Man skal gøre det mere attraktivt at vælge kønsutraditionelt, for det er svært at være anderledes og være en af dem, der skiller sig ud. Det kræver individuelt mod og styrke at gøre noget, som ikke lige ligger til højrebenet, siger Mette Lykke Nielsen.

Det overrasker heller ikke ungdomsforskeren, at der er mindre skævhed mellem kønnene i nabolandet Sverige.

- De arbejder meget mere bevidst og professionelt med at udligne kønnede forskelle. Det er ikke et tabu på samme måde, som det er i Danmark, siger hun.

/ritzau/