Firmaer: Små præmier er uskyldige

Så længe præmierne er små, må private firmaer godt lokke embedsmænd med konkurrencer, mener firmaer.

På årets konference for IKA – foreningen af offentlige indkøbere udloddede blandt andre IT-firmaet KMD gavekurve til konferencedeltagerne. Fold sammen
Læs mere
Foto: Michael Lund
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

En harmløs gimmick under bagatelgrænsen. Sådan lyder det typiske forsvar fra de virksomheder, der lokkede embedsmænd med præmier på en konference for offentlige indkøbere.

På årets konference for IKA – foreningen af offentlige indkøbere udloddede blandt andre IT-firmaet KMD gavekurve til konferencedeltagerne. Ifølge eksperter må offentligt ansatte slet ikke modtage præmier i dén størrelsesorden. Men den opfattelse deler man ikke i KMD.

»Det er KMDs vurdering, at konkurrencer med mindre præmier ikke konflikter med gængse regler og vejledninger på området,« skriver Christoffer Hellmann, kommunikationschef i KMD, i en mail.

KMD overvejer dog ved fremtidige messer at droppe konkurrencerne, som kommunikationschefen kalder »en gimmick«: »Det har vi ud fra en betragtning om, at det rent faglige indhold bør have størst mulig opmærksomhed,« skriver han.

Firmaet Bent Brandt, der udloddede en flødesprøjte til 600 kroner, har lignende konkurrencer på andre messer – og dét uden problemer, siger direktør Mikael Brandt.

»Jeg kan ikke se, at det skulle være et problem, bare fordi det er offentligt ansatte. Jeg kan berolige dig med, at der ikke er nogen kommunale indkøbere, der vælger Bent Brandt som leverandør, bare fordi de har kunnet vinde én af vores flødesprøjter,« siger direktør Mikael Brandt, der fortæller, at konkurrencen var en måde at få indsamlet accepter fra indkøberne om, at firmaet kunne sende dem nyhedsbreve.

Salgsdirektør Henrik Hjorth fra hotelkæden Comwell, der udloddede hotelovernatninger på konferencen, kalder præmien for »en gulerod« til de indkøbere, der tilmeldte sig et nyhedsbrev.

»Så må det være op til den enkelte deltager i konkurrencen at afgøre, hvorvidt de holder sig på den rigtige side af reglerne,« siger Henrik Hjorth, der tilføjer, at vinderen af deres konkurrence udtrækkes af en advokat for at sikre, at virksomheden ikke har nogen indflydelse på valg af vinder.

Tøjproducenten Kentaur udloddede en luksusbrunch, der blev vundet af en ansat i Fredensborg Kommune. Kentaur vil ikke udtale sig, men i Fredensborg Kommune gennemgår man nu gaveregulativet for at se, om det skal justeres.

»Vi ønsker ikke, at man skal kunne så tvivl om vores habilitet,« siger økonomichef Henriette Lilleør.

Supermarkedet Intervare udloddede en gavekurv, men oplyser i en mail, at firmaet blot har fulgt IKAs retningslinjer for konkurrencer på konferencen.

Læs mere fra Berlingskes gravegruppe her.