Firmaer behandler jobansøgere dårligt

På trods af manglen på arbejdskraft bliver arbejdssøgende stadig behandlet dårligt, viser en ny undersøgelse.

Rekrutteringsfirmaet Stepstone har spurgt 496 danskere om deres oplevelser i forbindelse med jobsøgning, og 66 procent har prøvet aldrig at få hverken bekræftelse eller afslag på deres ansøgning.

For tre år siden lavede Stepzone en rundspørge magen til - med samme resultat. Det kommer bag på Stepstones direktør, Morten Heuning.

»Set i lyset af den store efterspørgsel på arbejdskraft, overrasker det os, at virksomhederne ikke er blevet bedre til at svare deres ansøgere. Især når man tænker på, at op mod 50 procent af jobsøgerne også siger, at det vil påvirke deres købsadfærd i forhold til virksomhedernes produkter, og tre ud af fire siger, at de aldrig vil søge job hos virksomheden igen,« siger han til morgenavisen 24timer.

En af dem, der har prøvet at blive dårligt behandlet er Ingerlise Pedersen.

Gentagne gange måtte hun henvende sig til firmaet Engineers & Doctors for at få at vide, om de havde modtaget hendes ansøgning til stillingen som produktchef.

Da hun i august 2006 endelig fik bekræftet, at ansøgningen var modtaget, gik der en måned, før hun hørte fra en anden af firmaets afdelinger.

De tilbød hende et job i salgsafdelingen, og selv om hun var glad for tilbuddet, syntes hun, at det var en underlig måde at få afslag på det andet job på.

Efter en del korrespondance frem og tilbage fik hun dog i december uden nogen forklaring afslag på det job, som firmaet selv havde tilbudt hende.

»Jeg føler mig uanstændigt behandlet. Jeg skulle hele tiden trække oplysninger ud af dem, og efter fire måneder kasserede de mig bare. Jeg er både vred og ked af det,« siger hun.

Mange virksomheder vil have ansøgninger på e-mail, og det virker mindre forpligtende og mere upersonligt, mener landsformanden i Business Danmark, Jens Neustrup Simonsen.

Professor på Handelshøjskolen i Århus Niels Westergård-Nielsen tror, at det især er mindre virksomheder, som ikke svarer deres ansøgere. Hos Engineers & Doctors tænker de på deres omdømme, men mener, at mange ansøgere har urealistiske forventninger til virksomhederne.

»I ansættelsesprocessen har man ikke tid til at servicere folk. Vi svarer folk, men der kan godt gå noget tid, fordi der er mange bolde i luften,« siger chefen for kliniske forsøg, Henrik Harboe.

Kilde: 24timer