Fire storbyer vil forbyde dieselbiler: »Desværre ikke muligt i København«

På C40-mødet i Mexico City har borgmestrene fra Paris, Mexico City, Madrid og Athen lavet en aftale om at forbyde dieselkøretøjer fra 2025 for at mindske luftforureningen i byerne. Men det er ikke muligt at indføre et lignende forbud i København, lyder det fra teknik- og miljøborgmester, Morten Kabell

Arktivfoto. Paris, Mexico City, Madrid og Athen er blevet enige om at forbyde dieselbiler fra 2025. Fold sammen
Læs mere
Foto: Dennis Lehmann

Ejere af dieselbiler skal ikke længere have lov til at køre rundt i storbyerne.

Sådan lyder det fra borgmestrene i de fire storybyer Paris, Mexico City, Madrid og Athen. Fra 2025 vil de forbyde dieselkøretøjer i byen, aftalte de på C40-klimamødet, som er i gang lige nu og slutter i aften i Mexico City. Det skriver BBC.

»Vores by implementerer en modig plan. Vi vil i stigende grad forbyde de mest forurende køretøjer fra vejen og dermed hjælp indbyggerne i Paris med at overholde konkrete mål,« siger borgmester i Paris, Anne Hidalgo.

Paris har allerede lavet et forbud mod, at biler fra før 1997 kører ind i byen. Desuden er gaden Champs-Èlysées en gang om måneden lukket for trafik.

»København kan ikke indføre forbud«

På C40 mødet samarbejder 86 af verdens allerstørste byer om klimasikring, CO2-reduktion, bæredygtig byudvikling og grøn vækst. København har været medlem af C40 siden 2009, og den nye aftale mellem de fire storbyer er misundelsesværdig, lyder det fra teknik- og miljø borgmester i Københavns Kommune, Morten Kabell.

»Hvert år dør mere end 500 københavnere for tidligt på grund af luftforening, mens flere tusinde bliver syge og får nedsat livskvalitet, og dieselbiler er en af de helt store syndere. Derfor kan jeg kun kigge misundeligt på de storbyer, der har mulighed for og tør forbyde dieselbiler. Med kombinationen af høj trafik og luftforurening i København har vi i den grad behov for samme muligheder,« skriver han i en mail.

Men det vil alligevel være umuligt for København at være med i en lignende aftale.

»I København kan vi ikke indføre et lignende forbud mod dieselbiler uden en lovændring,« skriver Morten Kabell.

Han håber, at andre initiativer kan nedbringe luftforureningen.

»Jeg samarbejder med andre storbyer om fælles indkøb af lastbiler og busser på alternative drivmidler. Samtidig arbejder vi på at stille fælles krav til de entreprenører og vognmænd, der løser opgaver for storbyerne. Dermed kan vi som storbyer skubbe på markedet for renere lastbiler og busser.«

Tog pris med hjem

På C40-mødet vandt København ellers en pris for sin omfattende skybrudsplan, der skal sikre hovedstanden mod voldsommere vejr i fremtiden.

Københavns Kommune har nemlig som en af de første byer lavet en samlet plan, der indeholder 300 projekter over hele byen, som skal hjælpe med at håndtere de større mængder vand, der vil komme i fremtiden.

Natten til fredag dansk tid blev det altså belønnet med en C40 Cities Award i Mexico City. København er en ud af 11 byer, som modtager en pris.