Fire råd til forældre: Sådan hjælper du dit barn til god trivsel i skolen

Skoleåret bliver i dag skudt i gang, men for nogle elever kommer året til at byde på mistrivsel. Her kan du læse, hvad du som forælder kan gøre for at finde ud af, om det er tilfældet for dit barn, og hvad du i så tilfælde kan gøre for at bringe skoleglæden tilbage.

Lars Stilling Netteberg, der er antimobbekonsulent ved Red Barnet, har flere råd til, hvordan forældre kan hjælpe med at sikre god trivsel for skolebørn. Blandt andet påpeger han, at det er en god ide at indføre en fødselsdagspolitik, som sikrer, at ingen holdes ude af klassens fællesskab. Arkivfoto. Fold sammen
Læs mere
Foto: Steffen Ortmann

Børn i hele landet starter i dag i skole efter sommerferien. Nogle har glædet sig, mens andre sandsynligvis har pakket skoletasken med en knude i maven, fordi de mistrives i deres klasse.

Og knuden i maven er ikke bare ubehagelig. Mistrivsel kan også aflæses i udbyttet af de mange skoletimer, som Berlingske mandag skriver. De elever, der trives bedst, er også dem, der kommer længst fagligt, viser en undersøgelse fra Cepos.

Men hvordan kan man som forælder være sikker på, at ens barn trives? Og hvad gør man for at hjælpe, hvis det ikke er tilfældet? Det hjælper antimobbekonsulent ved Red Barnet, Lars Stilling Netteberg, og lektor ved Danmarks Institut for Pædagogik og Uddannelse, Hans Henrik Knoop, med at svare på her.

Hold øje med dit barns humør

Alle forældre bemærker nok, om deres børn er glade, sure eller kede af det. Men i forbindelse med skolestart efter sommerferien kan det være ekstra vigtigt at være opmærksom på de yngre familiemedlemmers humør, for var der mistrivsel inden sommerferien, kan det være ekstra svært at komme tilbage efter ferien, påpeger Lars Stilling Netteberg.

Der er forskellige reaktionsmønstre hos børn, så mistrivsel kan vise sig både ved at barnet bliver mere larmende eller meget stille og indadvendt.

»Et barn, som trives, vil typisk være aktivt, nysgerrigt og foretagsomt. Så hvis dit barn pludselig bliver mere passiv og indelukket, kan der være noget galt. Det kan omvendt også være, at dit barn pludselig bliver mere aggressivt og afvisende, og dette vil typisk være tegn på, at dit barn er presset og kæmper med noget,« siger Hans Henrik Knoop.

Han påpeger også, at der også kan være noget galt, hvis ens barn pludselig ændrer sit adfærdsmønster markant, uden at der tilsyneladende er nogen grund.

Generelt kan det være en god idé at være opmærksom på, om ens barn taler godt om skolen, og om han eller hun har kammerater med hjem efter skole.

»Man skal huske, at børn, der føler sig udenfor eller mobbet, ikke nødvendigvis taler om det. For børn har det med at tænke: Nåh jo, men jeg er jo også forkert. Der er nok en grund til, at de ikke kan lide mig,« siger Lars Stilling Netteberg.

Hvis ens barn ikke vil i skole og tit føler sig sløj om morgenen kan det også være et tegn på, at barnet har det dårligt psykisk og ikke trives i skolen.

Skab tillid og stil spørgsmål

For at blive opmærksom på ens barns mistrivsel er det vigtigt helt generelt at have en god kontakt til barnet.

»Her gælder det generelle råd om at være til stede. Skab tillid. Snak sammen. Jeg kan ikke give meget konkrete råd, men det handler om at være ægte til stede og interesseret og kunne tåle at høre, hvad ens barn siger. Der er ikke noget quickfix i det. Det handler om at lytte og for eksempel ikke sidde og kigge på mobiltelefonen under middagen,« siger Lars Stilling Netteberg.

Hvis ens barn så fortæller, at det i frikvarteret sad alene og læste i en bog, er det væsentligt at spørge ind til, om det var fordi, barnet ønskede at sidde alene og læse, eller om det var en løsning, fordi barnet ikke følte sig velkommen blandt de andre børn.

Hans Henrik Knoop påpeger desuden, at trivsel næsten er det samme som sundhed. For at trives kropsligt er især kost, motion, søvn og hygiejne vigtigt, mens et barn for at trives psykisk har brug for at opleve, at det har indflydelse på de ting, der betyder noget for barnet, og at det oplever kærlighed og omsorg fra de mennesker, der omgiver det.

Deltag i aktiviteter på skolen

Forældre har en stor betydning for trivslen i en klasse. De er rollemodeller, og det skal man også huske at tænke over, påpeger antimobbekonsulenten.

»Tænk over, hvordan du taler om andre forældre, børn og ansatte. Og sørg for at have en god kontakt forældrene imellem, så bliver det nemmere at løse problemer, der måtte opstå,« siger Lars Stilling Netteberg.

Særligt for forældre til de helt nye elever i børnehaveklasserne er det vigtigt at snakke om, hvordan man får opbygget en god trivsel i den nye klasse.

Generelt råder Lars Stilling Netteberg forældre til at deltage så meget som muligt i de aktiviteter og fællesarrangementer, der bliver lavet på skolen og i fritidsinstitutionerne.

Gå til klasselæreren

Hvis man som forælder bliver opmærksom på, at ens barn mistrives i skolen, er der forskellige personer, man kan gå til. Lars Stilling Netteberg mener, det i de fleste tilfælde er mest oplagt at gå til klasselæreren. Men man kan også gå til skolelederen eller de såkaldte AKT-lærere, der skal håndtere elever med problemer med adfærd, kontakt og trivsel.

Hvis man har et godt forhold til de andre forældre, kan man også tage direkte kontakt til dem.

»Så må man sammen lægge en plan, for skolen og de andre forældre har selvfølgelig også et ansvar her,« siger han.

Også hvis man er i tvivl om, hvad der er skyld i at ens barn ser ud til at mistrives, bør man kontakte klasselæreren, påpeger Hans Henrik Knoop. Så kan man dele de erfaringer og oplevelser, man har med barnet, og det giver en bedre mulighed for at fjerne eventuelle kilder til mistrivsel.

Det er desuden vigtigt at være opmærksom på, at mobning ikke behøver blive udført i ondskab. Nogle gange er det misforståelser og uvidenhed, der er med til at hindre den gode trivsel for alle.

»Nogle gange oplever man med en konkret mobbesituation, at dem, som mobber, slet ikke er klar over, at de gør det. Det var ikke deres hensigt, det troede bare at han eller hende ikke ville være med,« siger Lars Stilling Netteberg.