Fik regning på over 600 kroner for at ringe til akuttelefonen

En borger endte med at sidde i kø i en time og 35 minutter, da han i weekenden forsøgte at komme igennem til Region Sjællands nye akutnummer. Og det blev en bekostelig affære.

Borgere med telefonabonnementer hos Telia er blevet opkrævet store summer, når de har benyttet det nye akutnummer i weekenden. Fold sammen
Læs mere
Foto: Nikolai Linares (arkiv)
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Lørdag nat overgik skadestuen, lægevagten og den psykiatriske akutmodtagelse i Region Sjælland til det nye akutnummer 1818.

Og det har fået en noget sløj start med flere beretninger om lange ventetider. Men i weekenden blev det så også en særdeles dyr affære at hænge i røret.

Bob Gundelund fra Haslev endte således med at sidde i kø i en time og 35 minutter i alt.

Det kostede ham 668 kroner, skriver TV 2 ØST.

Og Bob Gundelund er ikke den eneste. Borgere med telefonabonnementer hos Telia er blevet opkrævet store summer, når de har benyttet det nye akutnummer i weekenden.

En fejl hos Telia betød nemlig, at 1818-nummeret blev takseret forkert hos teleselskabet.

»I går morges blev vi opmærksomme på, at vi har lavet en fejl i forbindelse med implementeringen, der gør, at opkald til 1818 bliver takseret som et specialnummer. Det vil sige til en otte til ni kroner i minuttet,« siger Telias kommunikationschef, Mads Houe, til TV 2 ØST.

Telia har efterfølgende rettet fejlen, og kunderne vil ikke blive opkrævet den høje takst, oplyser han.

Mens Region Sjællands akutnummer er kommet svingende fra start, har Berlingske også tidligere beskrevet, hvordan akutnummeret 1813 i Region Hovedstaden har været præget af lange svartider – og i nogle tilfælde ingen svar overhovedet.