Fiasko-projekt fandt to stjålne cykler

Københavns Kommune brugte 3,2 mio kr. på at finde to stjålne cykler.

Cykelchippen, der skulle hjælpe med at finde stjålne cykler, bliver nu droppet. Fold sammen
Læs mere
Foto: Linda Henriksen
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

I stedet brugte Københavns Kommune 3,2 mio kr. på at finde to stjålne cykler - et beskedent tal sammenlignet med, at der årligt bliver stjålet 18.000 cykler i København.

Så nu droppes millionprojektet endeligt, skriver Urban. Planen var at stoppe de omfattende cykeltyverier i København.

Oprindeligt var planen enkel. Med daværende overborgmester Ritt Bjerregaard (S) i spidsen iværksatte København sammen med Frederiksberg Kommune og Center for Parkering i 2009 kampagnen og pilotprojektet 'Få en lille chip på', hvor 5.300 borgere gratis kunne få monteret en chip på deres cykler.

Tanken var, at hvis en cykel forsvandt, kunne parkeringsvagterne finde den igen ved at scanne cykler med en GPS-scanner, når de alligevel rendte gaderne tynde for at give borgerne p-bøder. Problemet var bare, at det aldrig lykkedes at finde mere end to stjålne cykler.

Mandag blev chippen enstemmigt droppet på et møde i kommunens teknik- og miljøudvalg. Jakob Næsager (K), der sidder i teknik- og miljøudvalget for De Konservative, er gevaldigt lettet. Og sur over, at kommunen endnu en gang har kastet penge efter, hvad han kalder »tant og fjas« i stedet for at bruge pengene, hvor der er brug for dem - på kerneydelserne.

»Det er nærmest grinagtigt. Vi kunne have uddelt gratis cykler til københavnerne for de penge - og forgyldt dem. Eller vi kunne have gruset cykelstierne bedre i vinter, hvilket københavnerne virkelig havde brug for med alt den sne,« siger han til Urban.

I kommunen havde de opdaget, at chippen ikke helt virkede efter hensigten, så i stedet var der i en periode tale om, at chippen skulle erstattes af f.eks. klistermærker med en stregkode.

»Projektet har altid været urealistisk - om man så ville bruge chips, klistermærker eller brevduer. Det er en daglig irritation, at københavnerne får deres cykler stjålet, men det er jo ofte de dyre cykler, det går ud over i form af organiserede tyverier, og de er jo ikke til at finde på gadehjørnerne. De er snarere røget på en lastbil til Østeuropa,« siger Lars Dueholm (LA), der sidder i Borgerrepræsentationen og udvalget for Liberal Alliance.

Selv om bl.a. SF og Socialdemokraterne oprindeligt var partier, der var for ideen, var alle partierne denne gang enige om at begrave chip-projektet. Og teknik- og miljøborgmester Bo Asmus Kjeldgaard (SF) er glad for beslutningen, fordi han også mener, at pengene kunne bruges bedre.

»Vi havde arvet projektet fra Ritt Bjerregaard, og det virkede ikke, så derfor skulle det selvfølgelig lukkes,« siger Bo Asmus Kjeldgaard til Urban.