Festival og detailhandel i fælles kamp mod affaldsbjerge

Omkring 1.000 ton efterladt campingudstyr efter årets Roskilde Festival er bare for meget. Derfor vil festivalen nu sammen med Smukfest i Skanderborg og flere detailhandelskæder finde måder, der kan få festivalgæsterne til at tage deres grej med hjem igen.

Søndag den 2. juli var Roskilde Festival sidste dag, hvor festivalgæsterne pakkede sammen og rejste hjem. Men meget af deres udstyr, ca. 1000 tons, fik lov til at blive liggende. Fold sammen
Læs mere
Foto: Ida Guldbæk Arentsen

Det slår ikke fejl. Hvert år, når Roskilde Festival er slut, flyder medierne over med billeder af de bjerge af affald, festivalgæsterne har efterladt – tusindvis af telte, pavilloner, luftmadrasser, soveposer og campingstole plus det løse i syndig forvirring spredt ud over campingområdet.

Problemet er ikke nyt, det har længe været en torn i øjet på festivalens bæredygtighedskoordinator, Mikkel Sander. Derfor inviterede han i sidste uge – sammen med Smukfest i Skanderborg – ti af de detailhandelskæder, der står for salg af campingudstyret, til at drøfte en fælles strategi, der vil begrænse problemet.

»Der er først og fremmest brug for en holdningsbearbejdelse – det her er jo et problem, vi deler med resten af samfundet,« siger Mikkel Sander.

»Det er på en eller anden måde blevet accepteret, at man efterlader sine ting hvor som helst. Men vi ser det i ekstrem grad hos os.«

Planen er bl.a. at stable en kampagne på benene forud for næste års festivaler, hvor både festivaler og detailhandel opfordrer folk til at tage deres grej med hjem, så det kan blive brugt igen næste år.

»Miljøgevinsten ligger især i at bruge tingene flere gange. Og vi kan jo se, når vi rydder op, at masser af ting sagtens kan bruges igen,« siger Mikkel Sander og imødegår dermed den kritik, der har været rejst mod flere byggemarkeder for at sælge særligt billige »Roskilde-kits« af så ringe kvalitet, at de ikke er værd at tage med hjem.

»Men selvfølgelig er der ting, der går i stykker. Og derfor har vi i år haft syv affaldssorteringsstationer, hvor folk kan aflevere ødelagt udstyr og få det sorteret på korrekt vis. I år sorterede vi 350 ton affald,« siger Mikkel Sander, men indrømmer, at det kun er en mindre del af de i alt ca. 1.000 ton efterladt udstyr.

Noget af det mest problematiske affald er de billige, pvc-holdige luftmadrasser, som i stor stil efterlades. De må ikke brændes og skal derfor sorteres fra og deponeres, inden resten af affaldet køres på forbrændighsanstalten.

»I år samlede vi 25 ton luftmadrasser ind med håndkraft på pladsen,« siger han og håber, samarbejdet med detailhandelen kan føre til, at der bliver udviklet alternative madrasser.

Fem af de ti inviterede detailhandelskæder deltog i mødet, nemlig Harald Nyborg, jem&fix, T. Hansen, Silvan og endelig Spejdersport, der som de eneste mødte op med konkrete forslag.

»36 procent af affaldet på campingområdet er campingstole. Næste år vil vi på festivalens sidste dag tilbyde, at folk kan komme ned i vores bod og sælge campingstole, der fungerer, til en symbolsk pris på 10-15 kroner. Så lægger vi dem på lager og sælger dem igen året efter til stærkt reduceret pris,« siger Spejdersports salgschef Claus Damgaard Nielsen, som også er på vej med mere holdbare festivalpavilloner.

»Vores strategi er at pege på håndgribelige løsninger, der kan fungere fra dag et,« siger han.

Drøftelserne fortsætter til januar hos Smukfest i Skanderborg.