Fejlbehæftede motorbåde kan forpurre Frømandskorpsets piratjagt

Søndag sejler fregatten »Esbern Snare« af sted med et hold frømænd ombord for at bekæmpe pirater i Guineabugten. Men internt i Frømandskorpset er der opstået alvorlig tvivl om, hvorvidt de 27 millioner kroner dyre motorbåde, som korpset har købt gennem erhvervsmanden Jeppe Handwerk, er sikre at anvende til piratjagt.

Søndag sejler Frømandskorpset med fregatten »Esbern Snare« ud for at bekæmpe pirater i Guineabugten. Med ombord har korpset to 27 millioner kroner dyre motorbåde. Fold sammen
Læs mere
Foto: Forsvarsgalleriet/Henrik Palshøj
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

En aprilmorgen kort før solopgang gik et projektil fra en somalisk pirats maskingevær gennem kevlarhjelmen på en dansk soldat fra Frømandskorpset.

Sekunder forinden havde Frømandskorpset lagt sin motorbåd på siden af et fiskefartøj mistænkt for at være et piratmoderskib. Frømændene havde lagt an til at gå ombord for at undersøge skibet, en såkaldt boarding, og den somaliske besætning havde ventet med hænderne i vejret.

Lige indtil frømændene nåede helt hen til skibet og satte stigen op til rælingen, hvor besætningen trak deres maskingeværer og åbnede ild mod de danske soldater.

Frømændene måtte tage flugten tilbage mod fregatten »Esbern Snare«.

Men kort forinden havde man udskiftet motorerne på Frømandskorpsets motorbåd, kendt som en rigid hull inflatable boat eller RHIB. Og forskellen i motorkraften var mærkbar. Det gik for langsomt med at komme væk fra piratmoderskibet. En byge af skud ramte RHIBens skrog, den ene motor og altså hjelmen på en af frømændene.

Ved et utroligt held overlevede frømanden med svitset hår. Men episoden, som fandt sted ud for den somaliske kyst i 2011, bliver internt i Forsvaret stadig brugt som skoleeksempel på, at det kan betyde forskellen mellem liv og død, at soldater kan stole på deres udstyr i en skarp situation.

I morgen, søndag, lige over ti år senere, sejler fregatten »Esbern Snare« igen ud med Frømandskorpset for at bekæmpe pirater.

Denne gang i Guineabugten ved Vestafrika. Og med Frømandskorpsets to nye, 27 millioner kroner dyre, 550 hestekræfters RHIBer ombord.

Endnu ikke i brug efter to år

Internt i Frømandskorpset hersker der dog alvorlig tvivl om, hvorvidt de nye både – og ikke mindst deres motorer – grundlæggende egner sig til en så risikofyldt mission som piratjagt. Det fortæller kilder med indsigt i sagen til Berlingske.

Frømandskorpset har gennem Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse, i daglig tale FMI, købt de to motorbåde af Copenhagen Global, som er ejet af erhvervsmanden Jeppe Handwerk og hans hustru, Birgitte Zachau Handwerk.

Jeppe Handwerk er bedst kendt i offentligheden for sit nære venskab med kronprins Frederik, siden de begge gjorde tjeneste i Frømandskorpset i 1990erne. Og for at have gjort en god forretning under coronakrisen ved at satse på kviktest med virksomheden Copenhagen Medical. Men gennem Copenhagen Global har Jeppe Handwerk altså også i flere år solgt material til Forsvaret, herunder til specialstyrkerne.

Salget har tiltrukket sig opmærksomhed på grund af Jeppe Handwerks nære tilknytning til Frømandskorpset og har blandt andet været omtalt i forsvarsmediet Olfi og Ekstra Bladet. Copenhagen Globals moderselskab Copenhagen Group, som Jeppe Handwerk også ejer, har som resultat stævnet Olfi i en stadig verserende sag om ærekrænkelse.

Jeppe Handwerk og kronprins Frederiks har været venner gennem tre årtier, og Handwerk er gudfar til prins Christian. Her er han med sin hustru, Birgitte Zachau Handwerk, til middag på Fredensborg Slot i anledning af Dronning Margrethes fødselsdag i 2015. Fold sammen
Læs mere
Foto: Thomas Lekfeldt.

Problemerne med de to store motorbåde meldte sig hurtigt efter indkøbet, og en række fejl har forhindret Frømandskorpset i at tage RHIBerne i brug.

De to både blev leveret til FMI tilbage i 2018, og de to både skulle efter installeringen af militært udstyr til navigation, kommunikation og våben have været overdraget fra FMI til Frømandskorpset i 2019. Men to år senere, faktisk helt frem til denne uge, var bådene stadig ikke blevet formelt overdraget til frømændene.

Problemerne omfatter ifølge Berlingskes oplysninger, at motorerne får problemer, når de bliver varme – og når de bliver kolde – sammen med en række andre problemer, som ikke kun vedrører motorerne, og som altså helt frem til afsejlingen mod Afrika søndag har krævet udbedringer.

Specialoperationskommandoen bekræfter, at der under forberedelserne til udsendelsen til Guineabugten har været tekniske problemer med motorbådene.

»I den forbindelse konstaterede Frømandskorpset tekniske udfordringer på de to RHIB, der krævede udbedring,« skriver Specialoperationskommandoen til Berlingske gennem Forsvarskommandoens presseenhed, som al kommunikation i Forsvaret skal gå igennem.

En tilsvarende bekræftelse har Forsvarskommandoen sendt til Olfi, som også har omtalt de tekniske problemer med bådene.

Materielstyrelsen FMI oplyser til Berlingske, at motorbådene torsdag er blevet overdraget til operativ brug. Styrelsen afviser derimod at svare konkret på, om der stadig udestår udbedringer af fejl og mangler på bådene.

»Det betyder, at man har udbedret det, der skal til, for at de er klar til operativ brug,« skriver FMI til Berlingske.

Bekymringer i korpset

Frygten internt i Frømandskorpset handler dog ifølge Berlingskes oplysninger om et mere grundlæggende problem, som man ikke kan reparere sig ud af. Nemlig at motorerne ikke har den fornødne trækkraft og acceleration til at borde et piratskib.

Det kræver betydelige sejlegenskaber at holde en 11 meter lang gummibåd på siden af et sejlende piratskib uden at blive skubbet væk af kølvandet. Og at kunne trække hurtigt væk fra skibet igen, hvis situationen udvikler sig farligt.

»Accelerationen kan betyde forskellen mellem liv og død, når Frømandskorpset bruger deres RHIBer i operationer mod pirater. Det er afgørende, at soldaterne kan stole på deres udstyr,«  siger Søren Nørby, marinehistoriker og ekspert i maritime operationer ved Forsvarsakademiet, som beskriver episoden fra Somalia i en kommende bog om dansk flådehistorie.

I Frømandskorpset havde man ifølge Berlingskes oplysninger et ønske om at udstyre bådene med de amerikanske Cummins-motorer, som Frømandskorpset tidligere har benyttet, og som er udviklet til militær brug. I stedet er bådene udstyret med motorer fra italienske FPT, som Copenhagen Global er europæisk forhandler af.

Internt i Frømandskorpset har der endda været tale om, at man af sikkerhedshensyn ganske enkelt ikke vil bruge bådene til at borde piratskibe. Og hvis frømændene ikke border piratskibe, begrænser Frømandskorpsets bidrag til missionen sig kort fortalt til at nyde udsigten fra »Esbern Snare« i fem måneder, indtil fregatten vender hjem i marts 2022.

Frømandskorpset udgør sammen med Jægerkorpset Danmarks to specialoperationsstyrker. Frømændene varetager særlige opgaver på vandet og i kystnære landområder. Korpset holder til daglig til på Marinestation Kongsøre ved Isefjorden. Fold sammen
Læs mere
Foto: Forsvarsgalleriet/Emil Klinke Jensen.

Frømandskorpsets gamle RHIBer er så medtagne af slid og manglende vedligehold, at de ikke længere er operative. Korpset har med andre ord ikke andre muligheder end de nye både.

Forsvarskommandoen tilkendegiver, at det kan kollidere med Frømandskorpsets opgaver i Guineabugten, hvis problemerne ikke bliver løst, eller nye problemer viser sig.

»Hvis bådene – mod forventning – ikke får udbedret de resterende tekniske udfordringer inden afgang til Guineabugten, eller hvis der opstår tekniske udfordringer under udsendelsen, så vil der, hvis det er nødvendigt, blive justeret i de operative opgaver, som specialoperationsbidraget er tiltænkt at skulle løse. Vurdering og beslutning herom tages i det tilfælde af føreren for specialoperationsstyrkebidraget om bord på skibet sammen med skibschefen,« skriver Forsvarskommandoen.

Forsvarskommandoen bekræfter også, at Frømandskorpset har påpeget fejl og mangler ved de nye motorbåde.

»Der har fra de besætninger og faglige specialister i Frømandskorpset, der har støttet den militærfaglige klargøring, været påpegning af de fejl og mangler, som de pågældende har konstateret i forløbet i forventning om udbedring heraf, så Frømandskorpset i sidste ende står med en anvendelig operativ kapacitet,« skriver Forsvarskommandoen.

Frømandskorpset har ifølge Forsvarskommandoen ikke, ud over den løbende fejlfindingsproces, påtalt RHIBernes overordnede egnethed til pirateri-missionen over for FMI, og Specialoperationskommandoen kender ikke til, at der internt i Frømandskorpset er udtrykt bekymringer for bådenes overordnede egnethed.

Et spørgsmål om penge

Det var materielstyrelsen FMI og altså ikke Copenhagen Global, der besluttede at udstyre RHIBerne med motorer fra FPT frem for de samme motorer, som Frømandskorpset tidligere har benyttet. Det skriver FMI i en mail til Berlingske.

»Valget af motortype (FPT N67 550) blev ligeledes besluttet af FMI efter en gennemført teknisk vurdering og analyse, sammenholdt med kommercielle og operative overvejelser, der konkluderede, at denne motortype samlet set var bedre end alternativet (Cummins),« skriver FMI.

Styrelsen bekræfter over for Berlingske, at man i stedet kunne have købt de specialudviklede motorer til bådene, idet »Copenhagen Global også er den danske agent for Cummins-motorerne«.

En beslutning, der ifølge FMI mest af alt handler om økonomi.

»Dette blandt andet begrundet i drifttimepotentiale, driftsomkostninger samt ikke mindst en væsentlig lavere pris,« skriver FMI.

Efter 15 måneders piratjagt og mission ved Afrika og i Middelhavet ankom fregatten »Esbern Snare« i december 2014 til Flådestation Frederikshavn. Søndag sejler Esbern Snare med Frømandskorpset ombord igen ud for at bekæmpe pirater. Fold sammen
Læs mere
Foto: Henning Bagger.

Men FMI skriver også, at producenten af motorbådene, amerikanske United States Marine Inc., anbefalede FPT-motorerne.

»Det vejede ligeledes meget tungt, at den amerikanske producent af bådtypen direkte anbefalede netop den valgte motorløsning til deres båd,« skriver FMI.

Berlingske har også stillet Jeppe Handwerk en række spørgsmål om sagen. Flere af dem har han ikke svaret direkte på. Herunder om Copenhagen Global har modtaget reklamationer fra FMI om de to RHIBer.

I stedet påpeger han i et skriftligt svar, at bådene efter prøvesejlads i USA er godkendt forud for leveringen.

»Vi er efter leveringen blevet kontaktet af FMI og har løst diverse opgaver, hvilket også er forløbet tilfredsstillende,« skriver Jeppe Handwerk.

Berlingske har også sendt en række mere tekniske spørgsmål til FMI om sagen. Herunder hvad problemerne med motorbådene konkret omfatter, og hvordan man løser dem. Og hvorvidt de to motorbåde med sikkerhed har den fornødne motorkraft til at holde sig ved skibssiden under en boarding af et piratskib; eller til at trække hurtigt væk fra skibssiden igen, hvis det bliver nødvendigt.

FMI har ved avisens deadline fredag endnu ikke svaret og henviser til, at de fleste sagkyndige er på efterårsferie.