Fedme kan skyldes kalorieafhængighed

Dansk speciallæge i psykiatri kan genkende resultaterne fra en ny amerikansk undersøgelse der viser, at høje kalorieindtag kan føre til afhængighed og vanespisning.

Man kan blive afhængig af kalorier - ligesom nikotin og kokain. Fold sammen
Læs mere
Foto: Ty Stange

"Arghh, jeg går amok, hvis jeg ikke får noget slik liiiiige nu." Den følelse af at have behov for et skud sukker, kender de fleste formentligt, og noget tyder på, at længslen efter noget usundt kan være svær at sige nej til.

En ny amerikansk undersøgelse viser nemlig, at man kan blive afhængig af for stort kalorieindtag på samme måde som med nikotin og kokain. Undersøgelsen, der er foretaget af The Scripps Research Institute i Florida viser, igennem forsøg med rotter, at for høje kalorieindtag kan føre til vanespisning - en direkte afhængighed af de usunde sager, som ofte resulterer i fedme, og de resultater kan en dansk speciallæge i psykiatri nikke genkendende til.

- Sukkerindtag frigør nogle stoffer i hjernen, som giver en belønningsfornemmelse. Sukkeret optages hurtigt, og hjernen kan godt lide at brænde det af. Det er det samme nydelsescenter, som stimuleres ved eksempelvis indtag af narkotika eller sex, og også hos misbrugere er det samme model, der gælder, siger Lars Martin Nielsen, der er speciallæge i psykiatri og klinikchef på Psykiatrisk Center København.

Psykisk analyse af overvægtige kan være vejen frem
Ifølge Lars Martin Nielsen er det relevant at se på de spykiske aspekter i forhold til fedme.

- Man diskuterer i høj grad, om amerikanske fedmepatienter skal have psykiatriske tests på samme måde som anoreksi- og bulimipatienter. Det kan være ret fornuftigt at få belyst forskningsmæssigt, men der er ikke nogle konkrete tiltag endnu. Der er selvfølgelig også mere i historien end som så, for det er jo ikke alle, der bliver vanespisere - på samme måde som det ikke er alle, der bliver stofmisbrugere ved at tage kokain. Men hvad det så skyldes for dem, der bliver det, får vi desværre først svar på om ti år, siger speciallæge i psykiatri, Lars Martin Nielsen.

Læg en personlig slikplan
Lars Martin Nielsens gode råd til at undgå sukkerafhængighed lyder:

- Begræns indtag af sukker og tomme kalorier.
- Spis varieret kost og følg hellere end gerne Sundhedsstyrelsens anbefalinger.
- Sørg for at få proteiner, som mætter og giver fylde.
- Hold vægten - det kan man kun gøre ved først og fremmest at holde øje med den.
- Læg en personlig slikplan - og følg den.