Selfies, solopgange og søde sager. Der er ikke grænser for kategorierne, når det kommer til udbuddet af billeder på de sociale medier, som man kan søge frem for at finde inspiration til sin hverdag. Men hvad nu, hvis man kun interesserer sig for en brøkdel af billederne?
Den nye app »Garderobe« har sorteret alt andet fra for at fokusere på én ting: mode.
Nu er den nomineret til at vinde enten guld eller sølv for bedste app-design ved dette års Danish Internet Awards i dag, torsdag.
Mode møder sociale medier
Appen er udformet som et socialt medie, hvor modeinteresserede kan dele billeder af tøj fra deres klædeskab, eller som de har prøvet på ude i byen, mens andre brugere kan kigge med, kommentere og få inspiration.
Ligesom på Instagram kan man bruge hashtags for at gøre det nemmere at søge bestemte tøjmærker eller kategorier frem. Forskellen er bare, at alle billeder og hashtags drejer sig specifikt om mode.
»Mange elsker jo at shoppe og at kigge på tøj. På Instagram er der også bare en masse andre typer billeder at sortere i, hvis man specifikt leder efter modeinspiration. På garderobe handler det udelukkende om tøj,« siger Ane Schack Fønss Bach, som står bag appen, der er udviklet i samarbejde med det digitale bureau Hello Monday.
Et hurtigt fashion-fix
Idéen til Garderobe opstod hos Ane Schack Fønss Bach for et par år siden, da hendes veninder begyndte at få børn, og shoppingturene blev færre. Da hun selv fik en søn, voksede idéen.
»Der giver appen et hurtigt fashion-fix,« siger Ane Schack Fønss Bach, der selv bruger Garderobe til blandt andet at få samme følelse, som hvis hun er ude at prøve tøj i en butik med veninderne.
»Man har ofte sin veninde til at stå uden for prøverummet for at godkende, om det, man har valgt, nu er pænt. Garderobe fungerer på samme måde. Jeg har selv en lookbook, hvor det handler om, at jeg står i prøverummet, hvor jeg spørger, om det ene eller andet sæt ser bedst ud, hvorefter mine veninder byder ind med deres mening.«
(Artiklen fortsætter under billedet...)
Kendskab til markedet og en god portion held
Trine-Maria Kristensen er social media-rådgiver. Ifølge hende er der flere aspekter, der spiller ind, når det kommer til, hvorvidt der er et tilstrækkeligt marked for en ny app.
»Der skal være en interesse for produktet hos målgruppen, hvilket der må siges at være i dette tilfælde, da der jo er mange mennesker på både Instagram og Pinterest, der interesserer sig for mode. Derudover spiller markedsføringsstrategien en stor rolle. Der bliver lavet enormt mange apps, og derfor kan det være virkelig svært at bryde igennem lydmuren. Og fra en investors synspunkt er det ikke alene appen, der er interessant, men i den grad også markedsføringsplanen,« siger hun.
Det er et stort skridt på vejen at opnå anerkendelse for sin apps design, som Garderobe har gjort det med sin nominering, men det er stadig vigtigt fortsat at holde tungen lige i munden, mener hun.
»Det er supervigtigt, hvordan appen er udformet i forhold til at opnå succes. Men det ændrer ikke på, at det stadig er hårdt arbejde at komme ud og få virkelig mange til at bruge en app. Det kræver et indgående kendskab til markedet og til, hvad ens brugere vil have. Og så kræver det altså også en god portion held, uanset hvor dygtig man er.«
Garderobe er reklamefri og gratis at hente, så der er indtil videre ingen omsætning i appen, men Ane Schack Fønss Bach er dog i gang med at planlægge, hvordan appen bedst kan markedsføres.
»Det er et kæmpe stykke arbejde i at få folk til at opdage, at appen findes. Så nu skal der tages kontakt til modebrands og til modebranchen i Danmark. Jo mere opbakning, der er fra modebranchen, desto bedre,« siger hun.
»Samtidig søger jeg en investor, der kan se det globale potentiale i appen, og som er inspireret af historier som Endomondos, hvor der er lavet et fedt produkt, som opfylder nogle behov hos brugerne, og hvor netop brugeroplevelsen er i centrum.«
Nichemedier kan blive fremtidens apps
Garderobe blev allerede lagt i App Store i april sidste år som en »soft launch« for at se, hvilken målgruppe, den henvendte sig til. Siden har den løbende fået nye brugere, gennemgået en række ændringer og opdateringer og er nu for alvor klar til at blive lanceret.
Ifølge Trine-Maria Kristensen kan apps med et bestemt interesseområde i fokus muligvis blive noget, vi kommer til at se mere af fremover.
»Jeg tror, at nichemedier og nicheapps med ét bestemt formål og interesseområde har en stor fremtid. Vi bliver mere bevidste om, at vi bruger for meget tid på at sidde og scrolle forbi ting, der ikke er relevante for os, fordi både Facebook, Instagram og andre sociale medier er endt som et sammensurium af alt muligt. Det gør det jo svært at finde lige præcis det, som er relevant for én.«