Farum-bane lukket i flere timer: Nu jagter politiet gerningsmænd

Københavns Vestegns Politi søger lige nu med hunde for at finde spor efter den eller de gerningsmænd, der udøvede omfattende hærværk på Farum-banen natten til mandag. I flere timer kørte S-togene derfor ikke mellem Hareskov og Dyssegård. En række indsatser fra Banedanmark har dog gjort, at der i dag er længere imellem, at togene holder stille som følge af kabelhærværk.

S-togs-linje A har holdt stille mellem klokken 10 og 14 i dag. Politiet stoppede togene for at lede efter spor efter den eller de gerningsmænd, der begik omfattende hærværk på togkabler natten til mandag. Fold sammen
Læs mere
Foto: Linda Kastrup

Klokken 10 fredag gik Københavns Vestegns Politi i gang med at undersøge området mellem Hareskov og Dyssegård langs S-togs-linje A. Målet var at finde spor efter den eller de gerningsmænd, der natten til mandag begik hærværk ved otte forskellige steder at klippe 40 af Banedanmarks kabler over.

»Vi er i gang med at lede efter spor, så vi kan finde gerningsmanden. Vi har mange hunde derude. Og vi har valgt at lukke trafikken på skinnerne klokken 10 efter morgentrafikken, og så forventer vi at være færdige omkring klokken 14,« sagde efterforskningsleder fra Københavns Vestegns Politi, Ole Nielsen, fredag formiddag.

Tidligere har kabeltyverier været et stort problem for Banedanmark. Men i dag har en kombineret indsats dæmmet op for tyverierne. Fold sammen
Læs mere
Foto: Jens Nørgaard Larsen.

Hærværket er meget omfattende og samtidig af en anden karakter, end der normalt ses i forbindelse med togkabler. Hvor der tidligere har været problemer med, at kabler blev skåret over og stjålet, fordi kobberet indeni kunne sælges, er det ikke tilfældet her. De mange overklippede kabler indeholder nemlig ikke kobber.

»Vi ved ikke, hvad gerningsmanden har villet opnå. Det kan være hærværk, eller at man har villet forstyrre den offentlige samfærdsel. Ved kobbertyverier bliver kablerne taget med, men her ligger kablerne der stadig og kan i princippet bare samles igen,« siger Ole Nielsen og forklarer, at når denne type kabler er klippet over, giver de en fejlmelding, så togene ikke kan køre.

Hærværk flere steder

Ifølge Ole Nielsen er kablerne 10 millimeter tykke og ligger nede på skinnerne. De kan i princippet klippes over med en bidetang eller et lignende redskab.

Også DR Byen på Amager har været udsat for hærværk, hvor kabler er blevet klippet over. Natten til torsdag fik ukendte gerningsmænd adgang til DR Byens tag, malede graffiti og klippede her en masser kabler over – blandt andet til DRs paraboler. Til spørgsmålet om, hvorvidt der kan være tale om en ny hærværkstrend, hvor kabler klippes over, svarer Ole Nielsen:

»Jeg ved det ikke. Men jeg er opmærksom på den sag.«

Færre kabeltyverier

For togtrafikken var overklippede kabler for nogle år siden et stort problem. Her var den primære årsag, at tyve stjal kablerne for at sælge kobberet indeni. Men det problem har Banedanmark i høj grad fået dæmmet op for ved at kombinere en række forskellige indsatser.

Søren Boysen, teknisk direktør i Banedanmark

»Vi kunne se, at kobbertyverierne klingede af i løbet af 2015«


»Hvor det var muligt, skiftede vi kobberkablerne ud med aluminiumskabler. Og så markerede vi tydeligt, at det var aluminiumskabler. Derudover begyndte vi at køre om natten med vores gule arbejdskøretøjer for at holde øje. Nogle steder på vores egne arealer havde vi videoovervågning. Og endelig havde politiet også fokus på problemet,« siger Søren Boysen, der er teknisk direktør i Banedanmark.

Banedanmark har kunnet konstatere, at den kombinerede indsats har givet pote.

»Vi kunne se, at kobbertyverierne klingede af i løbet af 2015,« siger Søren Boysen, men understreger, at hærværket på Farum-banen har en anden karakter.

»Når vi engang imellem tidligere har fået klippet den type kabler over, så har det kun været, fordi tyve ville tjekke, om der var kobber indeni,« siger han.