Farligt, mindre hensynsfuldt og fyldt med egoister: Danskernes dom over trafikken er hård

Trafikken er blevet farligere de senere år, mener danskerne ifølge en undersøgelse, Kantar Gallup har lavet for Gjensidige Forsikring. Men billedet stemmer ikke overens med statistikkerne, påpeger forskere.

Arkivfoto. Over de senere år mener danskerne, at trafikken er blevet farligere, adfærden er mere egoistisk og mindre hensynsfuld. Det viser ny undersøgelse foretaget af Kantar Gallup for Gjensidige Forsikring. Fold sammen
Læs mere
Foto: Jacob Schou Nielsen

Over de seneste år er trafikken blevet farligere, mindre hensynsfuld, mere egoistisk og præget af hurtigere bilister. Sådan lyder dommen fra danskerne i en undersøgelse foretaget af Kantar Gallup for forsikringsselskabet Gjensidige Forsikring.

Undersøgelsen bedt 1.062 danskere forholde sig til forskellige udsagn om trafikkens udvikling de senere år. Mere end hver anden mener, trafikken er blevet mere egoistisk, mens knap hver tredje opfatter den som farligere de seneste år. Samtidig svarer 46 pct., at trafikken er blevet mindre hensynsfuld.

Men danskernes billede af trafikken stemmer ikke overens med statistikkerne, påpeger Camilla Sloth Andersen, adjunkt og medlem af Trafikforskningsgruppen på Aalborg Universitet.

»Trafikken er ikke blevet farligere. Det er bare at kigge på politiets statistikker for trafikulykker, her har der været et stort fald siden starten af 1970. I landspatientregistret har der været knap så stort et fald, men dog et fald. Derfor kan man ikke konkludere, at trafikken er blevet farligere,« siger hun.

Hun bakkes op af Laila Marianne Martinussen, trafikforsker på Danmarks Tekniske Universitet, DTU.

»Ud fra de tal vi har, er der ingen grund til, at folk skulle føle sig mere usikre. Måske er folk blevet opmærksomme på trafikulykker, men det er en frygt, som ikke er helt begrundet,« siger hun

Laila Marianne Martinussen påpeger, at vores viden om trafikulykker kommer fra medierne og mødet med dem i vores hverdag. Og det kan måske forstærke følelsen af trafikken som farlig.

»Hvis folk føler, der har været en faktisk ændring, er det ikke noget, der påvirker det faktiske ulykkestal,« siger hun.

En generel utryghed

I stedet kan billedet af, at trafikken er blevet farligere og mindre hensynsløs bindes op på en generel tendens til, at vi bekymrer os om ting omkring os.

»Det handler nok mere om, at vi som samfund er blevet mere bekymrede,« siger Camilla Sloth Andersen og tilføjer:

»Der kan være en større følelse af utryghed, men det er ikke blevet mere usikkert. Det kan måske være svært for den enkelte borger at skelne mellem.«

Samtidig peger vi mennesker ofte fingre af andres adfærd i stedet for at granske vores egen. Og det gælder også for vores opførsel i trafikken, mener Laila Marianne Martinussen.

»Generelt set tror jeg, vi er gode til at sige, at de andre gør noget galt i trafikken. Vi ser, når andre gør noget galt, men vi dømmer ikke os selv på samme måde, når vi kører i trafikken. Og det handler om, hvordan vi generelt tolker på verden omkring os.«

Kommer vi nogensinde til at elske trafikken?

Trafikken er et yndet objekt til debat blandt danskerne. Vi debatterer togforsinkelser og bilkøer på arbejdet, over middagsbordet, og når vi for 10. gang kommer for sent til en aftale på grund af trafikken. Om vi nogensinde kommer til at elske og omfavne trafikken, tvivler Laila Marianne Martinussen på.

»Så længe vi har negative oplevelser i trafikken, tror jeg ikke, vi kommer til at elske den. I trafikken bliver vi trykt sammen i bussen, metroen og på vejbanen, og det er jo ikke noget, vi kan lide. Men det er det, trafik er. At vi mødes med andre mennesker, som er på tur fra a til by, det kan skabe konflikter.«

Og vi kommer ikke udenom køerne på bilbanen lige foreløbig, understreger hun.

»Der er tilvækst i byerne, så vi kommer ikke udenom køerne, selvom der hele tiden bliver arbejdet på at mindske kø,« siger hun.