Farligt arbejde: Bøderne vælter ind over Københavns metrobyggeri

Virksomheden bag Københavns metrobyggeri har fået klart flest bøder for farlige arbejdsforhold i Danmark.

Metrobyggeri. Cityringen Metrobyggeriet ved Nørrebroparken.. (Foto: Bax Lindhardt/Scanpix 2017) Fold sammen
Læs mere
Foto: Bax Lindhardt

Bøder for over tre millioner kroner.

Virksomheden bag Københavns metrobyggeri er Danmarks suverænt mest straffede for dårlige arbejdsforhold, viser en aktindsigt som avisen.dk har fået.

52 overtrædelser af loven om arbejdsmiljø betyder, at virksomhederne bag metroen tilsammen står for bøder for over tre millioner kroner. Alene Copenhagen Metro Team har fået bøder til en samlet sum på 2,2 millioner kroner. Igennem de seneste fire år er metrobyggeret i København således den, af alle danske arbejdspladser, der har modtaget flest bøder for at overtræde loven.

Det er det italienske byggefirma Salini Impreglio, der har hovedansvaret for metrobyggeriet. Det sker gennem Copenhagen Metro Team, der altså har fået bøder for over to millioner fra 2013 til 2016. Også to andre underentrepenører til Salini Impreglio, Seli Tunneling apS og Trevi Foundations Denmark A/S er i top 20 over de danske virksomheder, der har fået flest bøder.

Baggrunden for bøderne er blandt andet arbejde i højden med fare for nedstyrtning og arbejdsulykker med voldsomme personskader til følge.

»Sikkerhedsproblemerne på metrobyggeriet har flere forklaringer. Blandt andet er der mange udenlandske entrepenører, der bare vil tjene deres penge og så hjem igen. Sikkerheden er ikke så højt på deres dagsorden, og de rammes formentlig ikke i samme omfang på dårlig omtale, som et dansk firma,« siger seniorforsker fra Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø Johnny Dyreborg til avisen.dk.

3Fs faglige sekretær Elo Hansen er ikke overrasket over de mange bøder.

»Det er meget frustrerende og beskæmmende for et projekt som cityringen, at sikkerheden ikke bare er i orden. Travlhed er ikke en undskyldning for at gå ned på sikkerheden,« siger han til avisen.dk.

Copenhagen Metro Team finder det beklageligt, at selskabet har fået så mange bøder for farligt arbejde.

»En ulykke og en bøde er én for meget. Men når det er sagt, så vil jeg gerne gøre opmærksom på, at vi har at gøre med et byggeri uden sidestykke i Danmark, hvor arbejdsmiljø-arbejdet hele tiden er en udfordring,« siger underdirektør Sigurd-Nissen Petersen.

Berlingske var med nede i dybet, da den sidste tunnel i Cityringen blev boret færdig. Byggeriet har fået kritik fra flere sider for ikke at være en tilstrækkeligt sikker arbejdsplads.

Du kan se den fulde liste over de tyve virksomheder, der får flest bøder for dårlige arbejdsforhold i Danmark, her.