Farlige indgreb udløser strøm af klager

Efter et hav af erstatningskrav rejst af patienter, der er skadet af defekt medicinsk udstyr, varsler politikere en hårdere kurs over for producenterne. Branchen erkender behov for at stramme op.

Arkivfoto. Hofteoperation på Frederiksberg Hospital. Fold sammen
Læs mere
Foto: Erik Refner
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Erstatningskravene strømmer ind fra patienter, der er kommet til skade efter indgreb, hvor de har fået indopereret eksempelvis kunstige hofter, syntetiske net i underlivet eller andre former for medicinsk udstyr.

I løbet af få måneder har 200 patienter klaget til Patientforsikringen for at få erstatning for gener efter defekter i såkaldte metal mod metal-hofteproteser. Langt de fleste får medhold, og dermed har regionerne udsigt til en samlet regning til erstatninger på langt over ti mio. kr. alene til hoftepatienter, fremgår det af en ny opgørelse fra Patientforsikringen.

De mange sager får nu politikere i såvel Folketinget som i EU-Parlamentet og i regionerne til at bebude en hårdere kurs over for producenter af medicinsk udstyr, der i større udstrækning må forvente erstatningskrav.

»Der er for mange eksempler på, at virkningen på længere sigt er uacceptabel. Derfor må vi se på procedurerne for godkendelse af medicinsk udstyr, og på om firmaerne i større udstrækning skal tage et økonomisk medansvar, når deres produkter svigter,« siger formand for Danske Regioner Bent Hansen (S).

Regeringen arbejder på en række tiltag, som skal øge patientsikkerheden, blandt andet en målrettet godkendelse og øget sikkerhed omkring netop implantater og medicinsk udstyr. Desuden ventes EU i løbet af efteråret at stramme op på området med et nyt direktiv.

I medicinalbranchen er man enig i, at der er behov for at stramme op.

»Vi er frygteligt kede af sagerne. Men vi skal passe på, at vi ikke ødelægger innovationskraften i en vækstindustri, som gerne skulle blive ved med at udvikle nye spændende produkter med samme hast som nu,« siger direktør i Medicoindustrien Peter Huntley.

De mange patientkrav og aktionen mod de farlige produkter kommer samtidig med kritikken af, at patienter må vente årevis på at få svar på klager over dårlig behandling, som Berlingske beskrev i går.