Far til efterskoleelev: »Vi står i en meget svær situation«

Jonas Føgh står i en vanskelig situation. Hans søn, Alfred, er sendt hjem fra efterskole uden mulighed for nødpasning, og med en adhd-diagnose giver nedlukningen enorme vanskeligheder for Alfred. Jonas Føgh mener, at der kun er en løsning på problemet.

Jonas Føgh er frustreret. Inden 1. marts skal hans søn, Alfred, søge ind på en ungdomsuddannelse, men fordi Alfred har været hjemsendt fra efterskolen i 47 dage, er han bange for, at han ikke får de nødvendige karakterer. »Han har brug for professionel støtte, men den kan vi ikke give ham, og det frustrerer mig,« siger Jonas Føgh. Fold sammen
Læs mere
Foto: Privat

Alfreds forældre er bekymrede.

Alfred har nu været sendt hjem fra efterskole i 47 dage og har med diagnosen adhd altid haft udfordringer ved at gå i skole. Det gør det bestemt ikke lettere for ham, at han nu sidder derhjemme på teenageværelset, fortæller hans far, Jonas Føgh.

»Alfred er begyndt at lukke sig meget mere inde, og han er ikke i godt humør. Vi kan mærke på ham, at han ikke trives. Han plejer at spille fodbold og stå på skateboard hver dag. Men jeg kan ikke få ham med udenfor,« siger han.

Alfred har fortalt sine forældre, at »han har en plan«. Den plan går ud på, at han skal på gymnasiet efter sommerferien. Men på grund af den forringede virtuelle undervisning hjemme fra værelset på Amager frygter Jonas Føgh, at det kan blive svært at få det til at lykkes.

»Vi er meget frustrerede. Inden den 1. marts skal han vælge gymnasium, og jeg er bange for, at han ikke får de karakterer, han skal bruge for at blive optaget, fordi han ikke har fået den støtte, han har brug for. Han har brug for professionel støtte, men den kan vi ikke give ham, og det frustrerer mig. Han har brug for at komme tilbage til skolen,« siger Jonas Føgh, som ikke ser anden løsning på problemet end at få efterskolerne tilbage igen.

Alfred er blandt de tusindvis af danske børn og unge, som lige nu er hjemsendt fra landets skoler og videregående uddannelser. Han er blot en blandt flere unge, som Berlingske har talt med, som oplever store udfordringer ved hjemsendelsen. Både socialt, fagligt og mentalt.

Kun en løsning

På mandagens pressemøde blev der sagt, at der for udfordrede elever er tilbud om nødpasning. Men fordi familien bor i København, og Alfreds efterskole er på Fyn, gør tilbuddet sig ikke gældende for ham. Derfor ender det ofte med at være en udfordring at få Alfred til at deltage i undervisningen.

»Når de siger, at der er nødpasning for de udfordrede elever, så passer det jo ikke. Det er noget vås. Vi står lige nu i en meget svær situation, for vi kan jo se, hvordan han efterhånden kun deltager i undervisningen fra sengen og bliver mere og mere inde på sit værelse. Men vi kan ikke gøre noget ved det,« lyder det fra Jonas Føgh.

Det har været »en stor glæde og en kæmpe fest« for Alfred at komme på efterskole. Og ifølge hans far giver det ikke mening, at han nu er hjemme på Amager, hvor han ses med forskellige venner med forskellige smittekæder frem for at være i den »nærmest lukkede boble« på efterskolen.

»For mig giver det jo ingen mening. Jeg ville mene, at Alfred er udsat for meget mere smitterisiko, når de er herhjemme, end når han er på efterskolen, hvor de er delt op i huse og nærmest lever i en lukket boble,« siger han.

Han håber, at politikere snart vil begynde at drøfte, hvilke muligheder der er for at sende de ældre skoleelever tilbage i skole. Jonas Høgh ser faktisk kun en løsning på Alfreds problematiske situation.

»Jeg håber, at der fra politisk side snart vil blive gjort noget ved børnenes ulykkelige situation. For mig at se er den eneste løsning på det, vi oplever, at Alfred og andre efterskoleelever kan komme tilbage i skole igen«.