Fakta om kapringen af "Danica White "

Se tidslinien her.

  • 1. juni: Fragtskibet "Danica White " fra rederiet H. Folmer og Co kapres af somaliske pirater i internationalt farvand på en position 210 sømil fra Somalias kyst og 280 sømil øst for Mogadishu. Skibet var på vej fra Dubai til Mombassa i Kenya. Lasten skulle være entreprenørmateriel.
  • Fem danske søfolk er gidsler. Det drejer sig om kaptajn Niels H. Nielsen, en navigatør, en erfaren matros samt to uerfarne søfolk på 21 og 18 år.
  • Skibet sejler uden gyldige internationale papirer. Den 8. maj blev rederiet H. Folmer og Co - som danmarkshistoriens første - frataget retten til at drive sine 13 skibe efter de internationale sikkerhed- og miljøcertifikationer, bl.a. på grund af for mange arbejdsulykker om bord. Derfor overlod rederiet det sikkerhedsmæssige ansvar for skibene til rederiet Erria.
  • "Danica White " skulle have været sikkerhedskontrolleret af Søfartsstyrelsen og lagt under rederiet Erria, når det anløb Mombassa i Kenya.
  • 9. juni: En 18-årig sømand, der afmønstrede "Danica White " i slutningen af april, fortæller, at skibet sejlede med våben, og at det meste af besætningen blev skiftet ud i slutningen af april, da skibet lå til kaj i en tyrkisk havn.
  • 11. juni: Piraterne skulle have fremsat krav om løsesum, og en professionel forhandler skulle være inddraget for at få skib og besætning på fri fod. Rederiet står for forhandlingerne. Krav om løsesum for den slags kapringer er typisk mellem 4 og 10 millioner kroner.
  • 25. juni: Piraterne bruger gidslerne som middel til at råbe offentligheden og regeringen op. Det sker gennem en mail fra skibets kaptajn til dagbladet B.T.
  • 22. august: De fem gidsler frigives.