Fakta om efterårets uheld med DASH 8 Q400 fly

Efterårets DASH 8-problemer i punktform.

Læs mere
Fold sammen
  • 9. september får et af SAS' Dash-fly problemer med landingsstellet efter afgang fra Aalborg, og piloten må vende om for at foretage en nødlanding. Under landingen kollapser flyets landingsstel, og flyet kører af landingsbanen. Fem ud af 73 passagerer får mindre skader.
  • Den 12 september må et af SAS' Dash-fly nødlande i Vilnius i Litauen på vej til København med samme problemer som flyet i Aaborg. Ingen af de 50 passagerer kommer til skade.
  • 10. september returnerer to af SAS' Dash-fly til København med tekniske problemer. Det ene var på vej til Prag, men må vende tilbage til København på grund af tekniske problemer om bord. Passagerne går om bord i et nyt fly af samme type, men kort efter take-off opstår der atter tekniske problemer. Det nye fly med de samme passagerer må igen returnere til Københavns Lufthavn.
  • 21. september må et Dash-fly, ejet af Augsburg Airways, nødlande i München, da næsehjulet ikke vil folde sig ud. Ingen kommer til skade.
  • 10. oktober må et af SAS' Dash-fly, som var på vej til Gdansk, returnere til København og foretage en sikkerhedslanding på grund af en fejl med lugen til næsehjulet.
  • 11. oktober opgiver et Dash-fly en tur fra Berlin til Stockholm efter melding om motorfejl. Flyet lander i Berlin igen.
  • 12. oktober må et af SAS' Dash-fly vende om efter afgang fra Warszawa, da der opstod problemer med landingsstellet.
  • 19. oktober bliver et af SAS' Dash-fly med 77 passagerer modtaget af brandbiler i Kastrup, fordi en dør til landingsstellet ikke kunne lukkes ordentligt, og alarmknapperne lyste rødt i cockpittet. Flyet kan dog lande normalt.
  • 27. oktober nødlander et af SAS's Dash-fly med 42 passagerer i Københavns Lufthavn. Landingsstellet i højre side kollapser i højre side.
  • /ritzau/