Faglig kamp på videregående uddannelse: »Som han siger, blokér lortet og smid ledelsen ud«

Professionshøjskolen UCC i København beskylder fagforeningsmand for at blande sig unødvendigt og utidigt i pædagoguddannelsen på UCC.

Daniel Rask er en af de pædagogstuderende på UCC Campus Carlsberg, der er med til at blokere ledelsesgangen Fold sammen
Læs mere
Foto: Søren Bidstrup

Det er ikke hver dag, at en af landets store videregående uddannelser er i åben konflikt med et fagforbund.

Men det er ikke desto mindre, hvad der er sket mellem UCC Campus Carlsberg og Landsforeningen for Socialpædagoger (LFS).
Stridens æble er fagforbundets næstformand, Jan Hoby. Ifølge ledelsen af professionshøjskolen »agiterer han« på Campus Carlsberg i Købehavn »for aktioner mod ledelsen af UCC, for at afsætte ledelsen, og han opfordrer de studerende til at besætte campus«.

Det fremgår af et brev fra UCCs ledelse til hovedbestyrelsen i LFS, hvori ledelsen kalder det »langt over grænsen«, at LFS har blandet sig i forhold på campus, som forbundet ifølge ledelsen »slet ikke har noget at gøre med«.

»Vi mener, at Jan Hoby taler den pædagogiske profession ned og spænder de studerende for sin egen politiske kæphest,« hedder det i brevet.

Konflikten mellem UCC og LFS i almindelighed og Jan Hoby i særdeleshed har sine rødder i længere tids problemer med pædagoguddannelsen på UCC. Problemer, der har ført til protester fra studerende, ligesom en mindre gruppe pædagogstuderende på niende dag har besat ledelsesgangen. I den forbindelse har Jan Hoby tre gange været inviteret af de pædagogstuderende til at tale på campus, oplyser han.

De pædagogstuderende oplever bl.a., at opgaver og prøver har kollideret samt dårlig skemalægning, ligesom de efterlyser mere feedback og bedre planlægning af deres uddannelsesforløb.
LFS har valgt at bakke op om de studerende, fordi de er kommende pædagoger, understreger Jan Hoby. Han tilføjer, at ledelsen på UCC efter hans og LFS’ mening har svigtet de pædagogstuderende så meget, at det bør have konsekvenser for den.

»80 procent af de problemer, pædagoguddannelsen oplever, skyldes ledelse, organisering og styring. Det er bare ikke godt nok. Som fagforbund skal vi da stå værn om pædagoguddannelsen. Jeg kræver ledelsens afgang. Jeg er sådan indrettet, at når der er stor afstand mellem udført og oplevet ledelse over så lang tid som her, så peger pilen på ledelsen,« siger han og understreger, at han har fuld opbakning fra resten af LFS’ hovedbestyrelsen.

Hvad siger du til brevet?

»Det er et forsøg på afledning fra de virkelige problemer,« mener han:

»Var det her sket på jura- eller medicinstudiet med så kaotiske forhold, så man ikke var sikker på, at kommende jurister og læger havde den fornødne faglighed, så skulle der nok blive et ramaskrig. Men når det er pædagoguddannelsen, så er det åbenbart anderledes.«

Ifølge uddannelsesdirektør på UCC, Lisbeth Harsvik, opfordrer Jan Hoby de studerende »til uparlamentariske aktionsformer, og at de sætter aktioner i gang«.

»Som han siger, bloker lortet og smid ledelsen ud,« siger hun:

»Men det, der er med LFS, det er, at de ikke organiserer nogle af vores studerende.  Men så kommer Jan Hoby her og opfordrer til at smide ledelsen på porten uden rent faktisk at repræsentere de studerende,« fortæller hun:

»Og så er det altså ikke alle af vores 6.000 pædagogstuderende, der er med til at blokere, langt fra. Men det er rigtigt, at der har været problemer.«

Direktøren erkender, at der bl.a. har været udfordringer med skemaplanlægningen, efter at Campus Carlsberg blev taget i brug sidste år. Dertil kommer udfordringer med at implementere en ny studieordning for pædagoguddannelsen, tilføjer hun.

»Jeg mener, vi er ved at have identificeret, hvad vi skal gøre,« siger hun.

Som pædagogstuderende på andet semester er Daniel Rask blandt de 30-35 studerende, der aktivt og på skift deltager i blokaden af ledelsesgangen. En blokade, der betyder at bl.a. rektor må sidde andre steder i huset.

De blokerende understreger, at de ikke strejker. De blokerer heller ikke undervisningen og følger den også selv, fortæller Daniel Rask.

»Vi sidder ikke bare med armene over kors, vi ønsker dialog. Men vi får hele tiden at vide, at problemerne er lige ved at blive løst. Det er de bare ikke. Der er sket forbedringer, men det er svært for os at få struktur over vores uddannelse, så vi kan udfylde vores rolle som studerende og blive dygtige pædagoger,« siger han.