Fagfolk: Forældre forstyrrer klasseundervisningen

Forældre gør deres børn en bjørnetjeneste, når de følger dem i skole om morgenen og bliver hængende i klasselokalet efter, klokken har ringet ind. Det mener flere eksperter og fagfolk.

Arkivfoto. Fold sammen
Læs mere
Foto: Johan Gadegaard

Måske hjælper de deres barn af med tasken og på plads, måske vil de lige høre til dagens lektier eller snakke med de andre elever i sønnens eller datterens klasse.

Der kan være mange årsager til, at forældre følger deres børn i skole om morgenen, men det er en uskik, der går ud over undervisningen. Det oplever et stigende antal fagfolk og eksperter, skriver Kristeligt Dagblad.

Konkret betyder forældrenes tilstedeværelse, at undervisningen ikke kan gå i gang, når klokken ringer ind, som det ellers er hensigten.

»Forældrene gør det i bedste mening, men det er at gøre børnene en bjørnetjeneste. Det er både forstyrrende og giver en mindre effektiv undervisningstid, og det forhindrer børnene i at udvikle sig og være selvstændige,« siger Anders Bondo Christensen, formand for Danmarks Lærerforening, til Kristeligt Dagblad.

Ifølge flere eksperter er udviklingen en afspejling af samfundets store fokus på individet og på barnet som et projekt, et curlingbarn, som forældre skal nurse og pace. Men der er tale om »en misforstået form for forkælelse og overdreven beskyttelse,« mener Niels Egelund, professor og centerleder ved Center for Strategisk Uddannelsesforskning på Aarhus Universitet. Han opfordrer derfor sammen med flere fagfolk forældre til at aflevere deres børn ved indgangen til skolen i stedet.