Færre tosprogede elever i folkeskolen

Antallet af tosprogede elever i folkeskolen er faldet for første gang i ti år. Men det hjælper ikke automatisk på integrationen, mener ekspert.

Foto: Scanpix Fold sammen
Læs mere

For første gang i over 10 år er andelen af tosprogede elever i folkeskolen faldet, skriver 24timer.

Opbremsningen er et markant brud på en ellers støt stigende udvikling i andelen af tosprogede elever. Fra skoleåret 2004/2005 til 2005/2006 er andelen faldet fra 9,91 procent til 9,87 procent.

Selv om der er tale om et minimalt fald, kan opbremsningen ses som et symbolsk vendepunkt, mener flere politikere.

Udlændingeordfører Simon Emil Ammitzbøll (R) peger på, at opbremsningen står i kontrast til det scenarium, der tidligere er blevet malet om, at tosprogede ville udgøre en konstant voksende del af folkeskolens elever og dermed true integrationen.

»Der har nærmest været en konspirationsteori om, at etniske minoriteter ville oversvømme skolerne. Det her viser, at folk tilpasser sig det samfund de bor i - også i forhold til hvor mange børn de får,« siger han til 24timer.

Integrationsminister Rikke Hvilshøj (V) ser udviklingen som en succes for regeringens udlændingepolitik.

»Det er en del af, at vi har fået styr på indvandringen. Dermed kan vi gøre mere for de tosprogede elever, vi har - blandt andet med sprogscreening fra de tidlige klasser,« siger hun.

Integrationsekspert Peter Nannestad, Aarhus Universitet, siger, at det ikke er mængden af tosprogede elever, der er afgørende for integrationen. Det er fordelingen - at nogen skoler har over 90 procent tosprogede, mens andre har næsten ingen.

Kilde: 24 Timer