Facebook giver børn større selvtillid

Kun tre ud af 100 13-årige bruger ikke sociale medier som Facebook og Instagram. De, der er på, har større social selvtillid, viser undersøgelse fra Børnerådet.

Foto: Christian Als

»Tak for en awesome fest i går« eller »Nice billede, lækkermås«. Langt de fleste danske 13-årige har helt tjek på chat, tweets og selfies og er flere gange om ugen i kontakt med deres venner over sociale medier som Facebook, Instagram og Snapchat. Hele 97 procent af de 13-årige har Ifølge en undersøgelse, som Børnerådet har gennemført blandt godt 2000 elever fra 7. klasse en profil på et socialt medie - og de bruger den aktivt.

»Undersøgelsen bekræfter meget tydeligt, at de sociale medier er en fuldstændig integreret del af de unges sociale liv – og altså også for de helt unge i 7. klasse,« siger Børnerådets formand Per Larsen i forbindelse med undersøgelsens offentliggørelse.

Læs også: Forældre holder øje med deres børn på Facebook

Det er først og fremmest Facebook, som de unge mennesker frekventerer. På denne platform har hele 86 procent af børnene en profil. 69 procent har en profil på Snapchat og 66 procent har en YouTube-profil. På de fleste sociale medier er pigerne overrepræsenterede.

Om betydningen af at være på de sociale medier, forklarer et af børnene, Line, i undersøgelsens fokusgruppeinterview: »Det lyder måske lidt dumt, men det er ikke fordi, at man er mere med, fordi man har en facebookprofil. Men måske føler man sig lidt udenfor, hvis man ikke har en. «

Der er ingen tvivl om, at de sociale medier har stor betydning for børnene i deres hverdag. Faktisk i en grad, så det påvirker deres følelse af social selvtillid. Undersøgelsen viser, at de børn, der er på Facebook har mere social selvtillid, end dem, der ikke er. De føler sig ganske enkelt mere populære. Eksempelvis giver 58 procent af facebookbrugerne udtryk for, at de altid eller ofte er én af dem i klassen, som de andre børn gerne vil være sammen med. Det samme gælder kun 48 procent af de børn, der ikke er på Facebook.

Men det er dog ikke sådan, at de børn, der ikke er på Facebook, generelt trives dårligere end brugerne af det sociale medie. Der er altså ingen forskel, når man spørger til, om børnene er ensomme, har det skidt for tiden, oplever dårlig stemning derhjemme eller hvordan de selv synes, de klarer sig i skolen.

Af de børn, der ikke er på Facebook, svarer 38 procent, at det ikke interesserer dem. 15 procent frygter at bruge for lang tid på det, hvis de kommer på Facebook, og næsten lige så mange må slet ikke bruge det for deres forældre.

Læs også: Blod og vold skræmmer børn på nettet

Det værste ved Facebook er ifølge de 13-årige brugere, når folk skriver grimme ting til hinanden, hvis man bliver “tagget« i en sammenhæng eller på et billede, man ikke selv vil forbindes med, eller hvis man bliver kontaktet af fremmede.

Børnerådet vil nu gå i gang med en større undersøgelse af emnet.

»Vores undersøgelse giver kun nogle pejlinger på, hvad det betyder for de unges relationer og trivsel. Det bliver vi nødt til at have noget mere viden om. Vi vil blandt andet gerne vide mere om mobning i det digitale univers,« siger Per Larsen.

Læs også: Facebook anklages for ulovlige børnereklamer