Få styr på konflikterne på jobbet uden problemer

På arbejdspladsen kan konflikter være svære at håndtere. Og der skal mere til end blot at trække vejret og tælle til ti.

Det handler ikke bare om at trække vejret og tælle til ti. Konflikter skal helst tages i opløbet. Colourbox Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Gennem et helt liv på arbejdsmarkedet vil der uundgåeligt opstå en konflikt eller to på jobbet.

Det er bare vigtigt, at konflikterne ikke bliver anset som en udpræget dårlig ting, siger Thomas Faurholt Jønsson, lektor ved Psykologisk Institut på Aarhus Universitet.

- Konflikter kan jo nogle gange være med til at skabe forbedringer på en arbejdsplads, hvis man sørger for at løse dem på en god måde, siger han.

Hvis en konflikt opstår på din arbejdsplads, er det en god idé at tage den i opløbet, hvis man kan. Derudover skal man tænke meget på måden, man udtrykker sine frustrationer på.

Thomas Faurholt Jønsson anbefaler, at man altid sørger for at nævne sig selv. Udtryk som "jeg mener" og "jeg synes" er bedre, end hvis man bruger "du er" og "du gør".

Louise Dinesen, der er chefpsykolog i konsulentvirksomheden Hartmanns, fremhæver også, at et sprog, hvor der fokuseres på, hvad der tidligere er blevet gjort godt, er den bedste løsning.

For eksempel kan man tage udgangspunkt i et tidspunkt, hvor det tidligere er lykkedes at løse en konflikt. Det er en god indgangsvinkel, slår Louise Dinesen fast.

Ved at bruge en sætning som ovenstående starter man samtalen uden at pege fingre, bebrejde eller beskylde en kollega for at være roden til konflikten.

Ifølge Louise Dinesen skal man særligt være opmærksom på trekantsmodellen. Den fokuserer på begreberne: Samtale, tiltale og omtale.

- Samtale betyder, at man skal forsøge at bevare relationen og holde sig til sagen. Ved tiltale bliver konflikten rettet mod personen frem for sagen. Tiltale sker, når man bruger ord som "du er", "du gør altid" og "du vil aldrig", forklarer hun.

- Hvis man bliver frustreret, kan man ofte komme til at forsøge at søge sympati hos andre på arbejdspladsen. Her kan konflikten ende i chikane eller mobning. Det er her, vi ender i omtale-hjørnet, fortsætter Louise Dinesen.

Det er vigtigt altid at forsøge at blive i samtale-hjørnet, for det er dér, der udrettes mest, og hvor flest parter kommer bedst ud af konflikten.

Den ideelle konflikthåndtering vil ifølge Thomas Faurholt Jønsson selvfølgelig være at tage konflikten i opløbet, så den aldrig når at blive en dominerende del af ens hverdag på arbejdspladsen.

Det er bare vigtigt at huske på, at det ikke er alle mennesker, der kan lide at tage konfrontationen. Derfor er det også i orden at inddrage en tredjeperson i konflikten.

Det kan for eksempel være arbejdspladsens tillidsrepræsentant eller en kollega, der ikke tager nogens parti.

/ritzau/FOKUS