Få billet til toget via sms

Passagerer i hovedstadsområdet kan fra januar købe kontantbilletter til tog, bus og metro via mobiltelefonen.

Nu bliver det muligt via mobilen at sms’e sig til en billet til S-tog, metro og busser. Fold sammen
Læs mere
Foto: Scanpix

Om få måneder kan du købe billet til tog, bus og metro i hovedstadsområdet via mobiltelefonen. Trafikselskaberne DSB, DSB S-tog, Movia og Metroselskabet introducerer i løbet af januar sms-billetter og tager dermed hul på en helt ny epoke, som kan blive begyndelsen på enden for kontantbilletter til den kollektive trafik.

I første omgang bliver der tale om en 18 måneder lang forsøgsordning, hvor passagerer uden en krone på lommen kan sende en sms til en mobiltjeneste og kort efter stå med et sms-svar, der kan anvendes som gyldig rejsehjemmel i det antal zoner, der er bestilt. Men trafikselskaberne er overbeviste om, at ordningen er kommet for at blive, oplyser projektets leder, Niklas Marschall, der er salgsdirektør i DSB S-tog.

»Vi har store forventninger til sms-billetterne. For det første bliver det meget nemmere for de eksisterende kunder at købe en billet. For det andet regner vi bestemt også med at få flere passagerer, fordi mange vil synes, at det er en smart og hurtig løsning at bruge mobiltelefonen,« siger Niklas Marschall.

Buschauffører sparer tid
Også busselskabet Movia ser frem til, at sms-billetter kan aflaste buschaufførerne, der sparer noget af den kostbare tid på at billettere passagerer. Dermed får busserne lettere ved at overholde køreplanen. Visionen er, at busserne en dag i fremtiden kan blive helt billet- og pengeløse.

»Mange af vores potentielle kunder har en mobiltelefon, så tilgængeligheden til den kollektive trafik bliver øget. Det er jo ikke altid, at man lige har kontanter liggende i lommen,« siger servicecenterchef i Movia, Mogens Buch-Larsen.

Derudover forventer trafikselskaberne, at antallet af snydere, som rejser uden billet, vil falde. Den teori vil blive kontrolleret under forsøget.

Trafikselskaberne har allieret sig med systemleverandøren Unwire, der har ekspertise på området fra en tilsvarende ordning i Stockholm. Og alle mobiloperatører i Danmark har sagt ja til at tilbyde deres kunder sms-billetter.

Mulighed for forældrespærring
Ifølge Niklas Marschall er der i kontrakten med Unwire taget højde for sikkerhed og kontrolmuligheder. Der er backup-systemer, som alle trafikselskaber har adgang til, hvis f.eks. en passager forsikrer, at han eller hun altså er blevet bon’et for en billet men ikke har fået et sms-svar på grund af et lille teknisk uheld med mobilos.

Det bliver også muligt at oprette forældrespærring på tjenesten for at undgå, at f.eks. lille, kåde Bodil fra Hvalsø dagligt bestiller 16 togbilletter til København.

Hvis sms-billetterne som ventet bliver en succes, er det meningen, at en permanent ordning hurtigt skal sendes i udbud. Foreløbigt er det ikke planen, at også passagerer, der benytter klippekort eller periodekort, skal have mulighed for at betale via mobiltelefonen. Den type billetter bliver til gengæld erstattet af det stærkt forsinkede, elektroniske rejsekort, som introduceres i løbet af nogle år.

»Vi glæder os til at evaluere forsøget og høre, hvad vores kunder mener,« siger Niklas Marschall og tilføjer, at DSB planlægger andre sms-tjenester, f.eks. bestilling af pladsbilletter til lyn- og intercitytog.