F-16 tabte missil over Danmark

Flyvevåbnet mangler halvdelen af et missil, som er forsvundet over Danmark. Piloten opdagede først, at der var noget galt, da han landede.

Foto: Henning Bagger

Under en træningstur fredag tabte et F-16 jagerfly en god del af et missil, men det opdagede piloten først ved hjemkomsten til flyvestation Skrydstrup. Missilet er sandsynligvis tabt over Nordsøen, oplyser Flyvevåbnet.

- Jeg har fløjet F-16 siden 1992, og jeg kender ikke til noget lignende tilfælde, siger major Hans Peter Bagger, der er chef for Flyvevåbnets F-16 kampfly.

Det var den forreste del af det cirka tre meter lange missil, der knækkede af. I forenden sidder blandt andet otte kilo sprængstof, men det giver ikke anledning til bekymring, forklarer majoren:

- Der er en enorm sikkerhed indbygget i de her våben, som gør, at vi også kan håndtere dem på jorden. Den sikring er lige så intakt, som når missilet ligger på lager. Uanset hvad det har ramt, så vil det ikke eksplodere, siger han.

Ud fra data i flyets computer mener Flyvevåbnet, at uheldet er sket over Nordsøen mere end 80 kilometer fra kysten, og derfor skulle missilet nu ligge på havets bund. Flyvevåbnet tror ikke, at piloten har begået nogen fejl, der kan have fået missilet til at brække af. Alligevel er missiltypen nu taget af flyene og vil ikke blive brugt, før der er fundet en forklaring.

- Vi ved, hvor fejlkilden er. Det er et spændebånd inde i missilet, der er knækket på en eller anden måde, siger major Hans Peter Bagger.

Selv om missilet er ganske langt og tydeligt kan ses fra cockpittet, så overrasker det ikke majoren, at piloten ikke opdagede, at der manglede en meter af det.

- Det er ikke noget, der skal tjekkes under flyveturen, siger majoren, der selv er pilot.

Missilet er et varmesøgende luft-til-luft AIM-9L Sidewinder-missil, der bruges til at skyde andre fly ned med på kort afstand. Selvom typen nu midlertidigt er pillet af alle fly, så lover majoren, at Forsvaret stadig kan levere nok ildkraft:

- Vi har flere modeller og typer, så det er ikke sådan, at vi er ved at løbe tør, siger Hans Peter Bagger.