Europas biler i grøn omvæltning

Nye biler i Europa kører så langt på literen, at de kan indfri EUs CO2-mål flere år før tiden. Danske bilister på skolebænken.

Europæiske bilister har i den grad trådt på den grønne speeder, at EU-krav til nye bilers udledning af CO2 helt udsædvanligt har udsigt til at blive opfyldt flere år før tiden.

De nye biler på det europæiske marked må i gennemsnit ikke udlede mere end 130 gram CO2 pr. kilometer i 2015. Men i dag er producenterne af biler allerede så langt fremme, at de har kurs mod en betydelig overopfyldelse af målet. Det konkluderer organisationen Transport & Environment, der er anerkendt for at levere pålidelige årlige opgørelser over udledningen af CO2 fra transportsektoren.

Fremgangen er hjulpet på vej af den økonomiske tilbagegang og af skrotningsordninger for gamle biler, men den skyldes især, at producenterne har forbedret teknologien, så bilerne udnytter brændstoffet bedre, påpeger organisationen.

Analysen, der bygger på officielle tal for salget af biler fra 14 dominerende producenter, placerer Danmark i top fem på hitlisten over brændstofeffektive nye biler i EU-landene. Ifølge lederen af Center for Grøn Transport, Niels-Anders Nielsen, er der en række årsager til, at Danmark er relativt langt fremme med den energieffektive biltrafik.

»Udbuddet af brændstoføkonomiske biler i flere klasser er større. I dag er det ikke kun de små biler, der kører langt på literen. Dertil kommer øget fokus og information, en grøn ejerafgift og en omlægning af registreringsafgiften,« siger Niels-Anders Nielsen.

Men selvom kursen er grøn, kan den godt blive endnu grønnere, mener Trafikstyrelsen. Styrelsens Center for Grøn Transport vil sende danskerne på skolebænken, så de kan lære at få benzinen til at række endnu længere i kraft af den måde, de kører bilen på. I samarbejde med kørelærerne og FDM har styrelsen udviklet et kursus i energieffektiv køreteknik. Samtidig giver centret 10 gåde råd om grøn køreteknik på sin hjemmeside. På baggrund af udenlandske erfaringer vurderer centret, at bilisterne kan spare op til 20 procent af brændstoffet ved at ændre kørestil.

Køreteknik ikke nok

Det Økologiske Råd, som er én af lang række europæiske miljøorganisationer under paraplyen Transport & Environment mener dog ikke, at oplysning om ændret køreteknik er nok.

»Økonomiske virkemidler er mere effektive. Derfor foreslår vi, at registreringsafgiften bliver endnu lavere end i dag for biler, der kører langt på literen og omvendt endnu højere for de biler, der bruger meget brændstof,« siger sekretariatschef i Det Økologiske Råd, Christian Ege. Han glæder sig over det overordnede budskab om, at CO2-udledningen for nye biler er faldet så markant på kun et år.

»Men det viser også, at bilindustrien voldsomt har overdrevet, hvor svært det ville være at opnå disse besparelser,« siger Christian Ege.

Direktør i Transport & Environment, Jos Dings er på linje.

»For tre år siden fik producenterne udsat CO2-målet fra 2012 til 2015 med den begrundelse, at de ikke kunne nå det før. Nu viser det sig, at de overdrev, hvor svært det ville være. Det er nyttig viden for de EU politikere, som for tiden diskuterer CO2 krav til varebiler,« påpeger Jos Dings.