EU-penge skal kaste lys over metro-tunnel

Københavns og Malmøs borgmestre har taget et skridt videre mod en metro-tunnel mellem København og Malmø ved at enes om at søge EU-midler til undersøgelse af projektet.

Metro tog Fold sammen
Læs mere
Foto: Jens Nørgaard Larsen
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Muligheden, for at man i 2030 vil kunne hoppe på metroen i København og kort tid efter stå af midt i Malmø, er nu kommet et skridt nærmere med de to byers beslutning om at søge EU-midler til at undersøge, hvad en metro-forbindelse under Øresund vil koste og kræve af anlægsarbejder.

Malmøs borgmester Ilmar Reepaula nævner et fælles selskab med Malmø og København som investorer, som en mulighed måde at finansiere bygningen af en metrotunnel, der skal forbinde de to byer. Han anslår, at de første metrotog kan rulle under Øresund inden 20 år er gået.

I forvejen er København og Malmø partnere i det fælles havneselskab Copenhagen Malmø Port.

Også Københavns borgmester Frank Jensen (S) er positiv stemt for et fælles selskab:

- Det selskab (Copenhagen Malmø Port) vi etablerede for 10 år siden, er et godt eksempel at følge. Der er ingen tvivl om, at vi fra Københavns side gerne vil videreføre visionen om metroen mellem København og Malmø. Men nu skal man passe på ikke at slå større brød op, end man kan bage, siger Frank Jensen til det svenske magasin Job & Magt.

Anne Skovbro, der er direktør for planlægning og udvikling i Københavns Kommune, beskriver en øresunds-metro som en god business-case, da det vil være billigere at bore en metro-tunnel end en bil- og tog-tunnel mellem Helsingør og Helsingborg, som kræver, at man bygger en Ring 5, der kan lede trafikken rundt om København.

Behovet for at øge kapaciteten over Øresund bliver stort, når en tunnel til Tyskland under Femern Bælt står klar i 2020 og både højhastighedstog, lidt langsommere Øresunds-tog og langsomme godstog skal over Øresund.

- Øresundsbroen vil være fuld om 15-20 år, mener Malmøs borgmester Ilmar Reepaula i Job & Magt, da højhastighedstogene også skal køre på broen

Malmøs borgmester peger på en metro som en bedre løsning end en Helsingør-Helsingborg-forbindelse af hensyn til de pendlere, der ikke kan tage via Helsingør-Helsingborg. Han mener, at bygningen af en metro mellem København og Malmø vil kunne tilbagebetales i løbet af 10-15 og ikke vil komme til at koste skatteyderne penge.

Læs mere: Borgmestre vil have metro til Malmø

Kilde: jobogmagt.org:
Fælles København-Malmø-selskab kan finansiere metro
Øresunds-metroen er en god business-case