EU-domstol underkender ROJ-forbud

EU-domstolen blåstempler tysk dom om, at kurdiske ROJ TV opfordrer til had, men Tyskland får dog nej til forbud. Dommen kommer midtvejs i den danske terrosag mod TV-stationen.

ROJ TV
ROJ TV-sympatisører demonstrerer til fordel for den terrortiltalte tv-station. Fold sammen
Læs mere
Foto: Bax Lindhardt

Mens det danske Radio og TV-nævn tre gange har afvist klager over kurdiske ROJ TV for opfordringer til had, så er de tyske myndigheder af den stik modsatte opfattelse og har forgæves forsøgt at forbyde ROJ TV.

Den tyske opfattelse af, at ROJ TV opfordrer til had og laver propaganda for den kurdiske oprørsbevægelse PKK, blev torsdag blåstemplet af EU-domstolen, der dog samtidig slår fast, at Tyskland ikke kan forbyde ROJ TV.

Baggrunden for dommen er, at de tyske myndigheder i 2008 forsøgte at forbyde ROJ TV, og sagen er endt i EU-domstolen.

»På denne baggrund fastslår Domstolen, at Mesopotamia Broadcasts og Roj TV’s adfærd, således som den er beskrevet af den tyske domstol, er omfattet af begrebet »tilskyndelse til had«,« lyder det blandt andet fra EU-domstolen.

Men selv om de tyske myndigheder får ret så langt, så underkender EU-domstolen den tyske beslutning om at forbyde ROJ TV. Det kan kun ske i Danmark, hvor sendetilladelsen har hjemme, og derfor kan ROJ TV altså frit sende TV til tyske paraboler og til stuerne hos de tusindvis af kurdere, der bor i Tyskland: »Imidlertid har medlemsstaterne ikke ret til at forhindre selve retransmissionen af fjernsynsprogrammerne fra en anden medlemsstat,« slår EU-domstolen fast.

Tager parti for PKK

Formand Christian Scherfig fra det danske Radio og TV-nævn, der har behandlet og afvist tre tyrkiske klager over ROJ, har tidligere sammenlignet ROJ TV med DR og TV 2. En opfattelse som den tyske forvaltningsdomstol mildest talt er totalt uenig i, fremgår det af dommen fra EU-domstolen.

»Tysklands forbundsforvaltningsdomstol har efter at have set et udsnit af Roj TV’s programmer, fastslået, at disse programmer klart tager parti for PKK, idet de i meget vid udstrækning afspejler den militære og voldelige vinkel, hvilket sker med ledelsen for Mesopotamia Broadcasts samtykke,« skriver EU-domstolen i præmisserne for dommen og fortsætter:

»Denne tv-station redegør ikke for konflikten på en neutral måde, men støtter PKK’s anvendelse af guerillaenheder og attentater, idet PKK’s synspunkter adopteres, og idet der dyrkes en martyrkult for faldne deltagere i kampen. Mesopotamia Broadcast og Roj TV bidrager således til at opildne til voldelige sammenstød mellem personer af tyrkisk og kurdisk etnisk herkomst i Tyrkiet, og til at øge spændingerne mellem tyrkere og kurdere, der er bosiddende i Tyskland.«

Om dommen får betydning for den aktuelle danske terrorsag mod ROJ TV i byretten i København er uvist. Anklager Jakob Buch-Jepsen forventer at inddrage dommen i sagen, mens forsvarer Bjørn Elmquist hæfter sig ved, at dommen slår fast, at Tyskland ikke kan forbyde ROJ TV.

Hos Radio og TV-nævnet har formand Christian Scherfig ingen kommentarer, før han har nærlæst dommen.

Selve terrorsagen mod ROJ TV fortsætter på torsdag, hvor Bjørn Elmquist skal fortsætte med at afhøre anklagemyndighedens kronvidne, tidligere ROJ-direktør Manouchehr Zonoozi.

I denne uge led Elmquist et større nederlag, da byretten tillod anklagemyndigheden at læse op af afhøringerne fra en række omstridte tyrkiske vidner i sagen. Allerede nu ser det ud til, at de 26 retsdage, der er sat af til sagen, ikke er nok. Således kan sagen risikere at fortsætte ind i december eller længere.