Et tryk på mobilen skal redde liv

En ny 112-app, som taler sammen med myndighedernes systemer, skal afhjælpe situationer, hvor folk ikke kan angive, hvor de helt præcist befinder sig.

En smartphone kan fortælle redningsmyndighederne hvor en eventuel ulykke helt præcis har fundet sted. Fold sammen
Læs mere
Foto: KAREN BLEIER
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

En ny applikation til smartphones, som er udviklet i et samarbejde mellem Rigspolitiet, Københavns Brandvæsen, Geodatastyrelsen og Intergraph og finansieret af TrygFonden, skal være med til at redde menneskeliv, lyder det fra initiativtagerne.

»Den fungerer ved, at man ringer 112 ved at trykke på en knap inde i appen. Men i modsætning til et almindeligt alarmopkald bliver en GPS-funktion aktiveret, som sender koordinater direkte til både politiet og brandvæsen, så de i deres egne systemer kan se en prik på kortet på det punkt, hvor ulykken bliver ringet ind,« siger projektleder Steffen Svinth Thommesen, Geodatastyrelsen, til Berlingske Nyhedsbureau.

Han fortæller, at 75 procent af alle opkald til alarmcentralen i dag bliver foretaget fra en mobiltelefon, og i nogle tilfælde er folk ikke klar over, hvor de er.

»En mobiltelefon er jo ikke nødvendigvis »hjemme«, og alarmcentralen er af og til ude for, at folk simpelthen ikke ved, hvor de befinder sig, når de ringer efter hjælp. Og man skal jo have et præcist sted, før man kan sende hjælpen,« siger han og tilføjer:

»Så i den slags tilfælde vil den helt sikkert gøre gavn, og kan den bare gøre det én gang, så er det jo det hele værd.«

Appen er gratis og bliver lanceret officielt på mandag på Dronning Louises Bro i København ved et simuleret færdselsuheld med politi og brandvæsen på stedet.