Et britisk spøgelse går gennem dansk presse

Aflytningsskandalen på News of the World har udviklet sig til at handle lige så meget om, hvordan britiske medier har købt fortrolige informationer. Sådan som Se & Hør angiveligt har gjort. I Storbritannien falder der nu hårde domme.

Tidligere chefredaktør på News of the World, Rebekah Brooks, er i en verserende retssag tiltalt som medansvarlig for systematisk hacking og for at have godkendt bestikkelse af embedsmænd. Fold sammen
Læs mere
Foto: CARL COURT
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

LONDON: Hvad har prins Joachim til fælles med prins Harry udover den kongelige titel? Hvad har Morten Helveg Petersen til fælles med Storbritanniens tidligere premierminister Gordon Brown udover at være politiker? Og hvad har skuespilleren Casper Christensen til fælles med sin britiske kollega Jude Law?

De er alle blevet ufrivillige aktører i, hvad der kan vise sig at være Danmarks største medieskandale i nyere tid, sådan som deres britiske kollegaer er blevet det i den såkaldte aflytningsskandale på den nu lukkede Murdoch-avis News of the World i Storbritannien.

Medieskandalen tog for alvor fart i det britiske, efter at The Guardian i juli 2011 havde en forsidehistorie på, at News of the World tilbage i 2002 havde ladet en privatdetektiv hacke sig til beskeder efterladt på en mobiltelefon tilhørende den forsvundne 13-årige skolepige Milly Dowler, der senere viste sig myrdet. I dagene efter væltede det frem med lignende historier. Hundredvis af kendisser – skuespillere, fodboldspillere og politikere –havde systematisk fået hacket deres mobiler, men også enker til døde soldater var blevet udsat for hacking.

I virkeligheden var avisens royale chefreporter og privatdetektiven Glenn Mulcaire blevet idømt fængsel flere år forinden for at have hacket prins Wiliam, prins Harry og andre royale. Men Rupert Murdoch og hans folk havde med held fået afgrænset skaden ved håndfast at hævde, at der blot var tale om en enkelt »uregerlig« reporter, der havde handlet på egen hånd.

Systematisk hacking

I dag står det klart, at dette er usandt, og at skandalen er langt mere alvorlig og vidtforgrenet end først antaget. Murdochs søn, James Murdoch, indgik hemmelige forlig med store summer i erstatning til hackede, for der var i virkeligheden tale om systematisk hacking.

Avisen overdrog i et væk mobilnumre på hundredvis til Glenn Mulcaire, der så hackede løs. Allerede i 2001 tegnede privatdetektiven kontrakt med avisen til en årsgage på 830.000 kr. for at udføre opgaven. Mulcaire har erkendt sin skyld.

I øjeblikket er retsopgøret i fuld gang mod tidligere chefredaktører og journalister for ulovlig hacking. Men skandalen stopper slet ikke her. For hvad der begyndte som en aflytningsskandale på News of the World, handler i dag lige så meget om, hvordan britiske medier har købt fortrolige informationer. Sådan som Se & Hør muligvis har gjort. Som en udløber af den britiske efterforskning er journalister fra både The Sun, Daily Mirror og det nu lukkede News of World tiltalt for at have bestukket offentligt ansatte embedsmænd – politifolk som ansatte ved såvel hoffet som i forsvarsministeriet – til at lække sladder.

De mest fremtrædende tiltalte er de to tidligere chefredaktører på News of the World, Rebekah Brooks og Andy Coulson. Begge erklærer sig uskyldige.

Udover i den verserende retssag at være tiltalt som ansvarlige for systematisk hacking er de begge tiltalt for at have godkendt bestikkelse af embedsmænd. Brooks står anklaget for at have godkendt betalinger på 900.000 kr. til en journalist, der bestak forsvarsministeriets presseofficer, Bettina Jordan-Barber. Retten har hørt, at dette førte til 71 historier fra alt om sårede til dræbte soldater.

Brooks har i retten hævdet, at hun end ikke vidste, hvem Bettina Jordan-Barber var.

»Journalisten fortalte mig aldrig om sine hemmelige kilder. De fleste journalister holder deres kontakter og kilder tæt ind til kroppen. Dette er normalt i industrien.«

Brooks har dog i retten indrømmet kendskab til betaling af offentlige embedsmænd i »en håndfuld af tilfælde«, men hun sagde, at det kun var sket i sager med »overvældende offentlig interesse«.

Der ventes dom mod redaktørerne senere i år, men to personer har allerede fået at mærke, hvor store omkostninger det kan få at lade sig friste af penge under bordet. En 30-årig betjent har fået to års fængsel for at lække informationer, en 54-årig kvindelig betjent har fået 15 måneders fængsel. Sidstnævnte fyrede betjent, der for øjeblikket er på fri fod, arbejder nu i en hælebar for at kunne forsøge sine to børn.

Medieskandalen i Storbritannien har efter opfordring fra en kommission, der har undersøgt pressens arbejdsmetoder, desuden ført til, at der er blevet strammet gevaldigt op på reglerne for god presseskik.