Et besøg på Frederiksberg har fået Rosenkrantz-Theil til at tænke over dannelsen: Der blev tændt et lys i elevernes øjne

Både de bogligt svage og stærke elever skal blive bedre til at bruge deres hænder, skifte sikringer, udfylde en selvangivelse og lave mad. Det vil give en bedre skoledag, men også bedre kirurger, mener undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil (S). Også selvom erfaringer fra Norge indikerer, at praktisk undervisning ikke hæver trivslen.

Børne- og undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil (S) vil belønne flid og håndens arbejde. Hun efterlyser et bredere dannelsesideal, end det vi har i dag. Niels Christian Vilmann

I løbet af foråret var undervisningsministeren på besøg hos Skolen på Bülowsvej på Frederiksberg, og der så hun noget, der har forplantet sig hos hende.

»Eleverne havde en madbod hver fredag, som de selv skulle lave mad til. Den var fyldt med meget indbydende mad, og stoltheden lyste ud af øjnene på eleverne,« siger ministeren.