Stativerne står tomme tilbage som et minde om et fejlslagent cykeleventyr.
Det er knap et år siden, at firmaet bag de eldrevne bycykler – som har kostet skatteborgerne næsten 100 millioner kroner gennem årene – gik konkurs.
Tilbage står cykelstativerne og optager kostbar plads i det københavnske bybillede. Men ikke meget længere, fremgår det af en mail fra Teknik- og Miljøforvaltningen i Københavns Kommune.
Planen er nu, at stativerne skal fjernes inden årets udgang.
Forvaltningen vil også undersøge, hvad der nu skal ske med de steder, stativerne har stået – og om der overhovedet skal ske noget.
»Arealerne er forholdsvis små, og de fremtidige funktioner kunne være bænke, cykelstativer, affaldsbeholdere, el-løbehjul, begrønning m.m.«
Herefter vil forvaltningen sidst på året komme med en indstilling til Teknik- og Miljøforvaltningen med et forslag.
Indre Bys lokaludvalg, som er blevet bedt om input, har sine egen ideer om, hvad pladsen kan bruges til.
Det vil lokaludvalget
I alt rummer Indre By 18 ud af de samlet set 132 stativer i og omkring København.

Lokaludvalgets forperson, Bent Lohmann, foreslår, at arealerne fremover skal omdannes til parkering for ladcykler, som der ifølge udvalget er særlig stor mangel på i byen.
Som Berlingske tidligere har beskrevet, er antallet i ladcykler vokset eksplosivt de seneste par år. Nærmere bestemt er der fra 2018 til i dag sket en stigning på 66 procent, og der findes i dag i alt 40.000 ladcykler og cykelanhængere i kommune.
Altså er der flere ladcykler end små børn i København – og alligevel er der forsvindende få pladser til dem. I september var tallet 152.
Andre medlemmer foreslår, at der skal etableres parkering til cykeltaxier, pakkepostcentraler eller affaldssorteringspunkter.
Stræderne og Strøgets Beboerforening gør opmærksom på, at der er indlagt el i stativerne.
Foreningen anbefaler derfor, at »det nøje overvejes, hvorledes denne investering i elforsyning kan videreføres til et fornuftigt forhold« – eksempelvis opladning af eldrevne ladcykler.
Udvalget er åbent for input indtil 14. november.

Cykler for 98,5 millioner
Det var i december sidste år, at driftsselskabet bag Bycyklen, Bikeshare Danmark A/S, indgav konkursbegæring til Sø- og Handelsretten.
Bikeshare var ejet af By- og Pendlercykel Fonden, der var etableret af Frederiksberg og Københavns Kommune – og som gik konkurs i januar.
Konkurserne markerede enden på de sorte og hvide el-bycykler, som siden 2014 har kostet København, Frederiksberg, DSB og senere også Rødovre Kommune 98,5 millioner kroner i driftstilskud.
Et driftstilskud, som udløb, og som hverken de involverede kommuner eller DSB ønskede at forlænge.
Bikeshare konstaterede, at Bycyklen har været ramt af »forskellige udfordringer som følge af eksempelvis covid-19, hærværk, hacking med mere«.
Ifølge Københavns teknik- og miljøborgmester, Line Barfod (EL), var det »rigtig ærgerligt, at Bycyklen nu må dreje nøglen om før tid« – men det er samtidig »det mest ansvarlige at trække en streg i sandet.«
Tilbage stod københavnerne med et stort antal cykler – i flere tilfælde defekte og hylende – som Københavns Kommune siden har stået for at fjerne.



