Erhvervsliv roser Mette Frederiksens hotline

Dansk Erhverv kalder beskæftigelsesministerens nye hotline, som skal hjælpe virksomhederne med at skaffe medarbejdere, for et godt initiativ. Men erhvervsorganisationen tvivler på effekten.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Dansk Erhverv roser beskæftigelsesminister Mette Frederiksens (S) nye hotline, men erhvervsorganisationen tvivler på, at initiativet kommer til at rykke alverden.

Den nye hotline betyder ifølge Jyllands-Posten, at virksomheder fra hele landet kan ringe til ét nummer og få hurtig hjælp til at finde nye medarbejdere.

»Jeg synes, det som udgangspunkt er et udmærket initiativ. Spørgsmålet er bare, om det er noget, der rykker for alvor, fordi virksomhederne rekrutterer medarbejdere, som de plejer. Det kræver et langt sejt træk, før de begynder at tænke den her hotline ind,« siger arbejdsmarkedschef Ole Steen Olsen fra Dansk Erhverv.

Hotlinen betyder, at jobcentrene inden for tre dage skal have fundet egnede kandidater blandt de arbejdsløse eller løse virksomhedens behov på anden måde.

»Det handler grundlæggende om at sikre hurtig hjælp til virksomheder, der søger nye medarbejdere, og som måske har oplevet ikke at kunne få den ønskede hjælp i jobcentrene eller af andre årsager har behov for at kunne rekruttere hurtigt og effektivt,« siger Mette Frederiksen til Jyllands-Posten.

Ole Steen Olsen fortæller, at virksomhederne primært finder medarbejdere via netværk og jobopslag.

»Jobcentrene er ikke det, der kommer i første række, når man skal besætte stillinger. Men hvis det normale netværk ikke virker, kan hotlinen være en god mulighed for virksomhederne,« siger han.