Er alle moskeer som Grimhøj?

TV 2-dokumentaren »Moskeerne bag sløret« har genrejst en ophedet debat om de danske moskeer. Berlingske har kontaktet imamer og talsmænd i landets øvrige muslimske bedehuse for at få deres reaktioner og tanker om debatten – om Grimhøj, som ingen er enige med, og om TV-dokumentaren, som bliver kritiseret for at skabe flere fordomme, end den nedbryder.

TV 2-dokumentaren »Moskeerne bag sløret« har genrejst en ophedet debat om de danske moskeer. Moske på Grimhøjvej i Brabrand i Aarhus, med skiltet : Den Muslimske Sammenslutning. Grimhøj moskeen. Fold sammen
Læs mere
Foto: Henning Bagger

Sabri Altintas, formand for Kulturforeningen Lilleasien, Farum.

? Der kommer 30 personer i moskeen til daglig og 250 til fredagsbønnen.

»De ekstremistiske imamer forveksler kultur med religion, når de tager udgangspunkt i tusind år gamle traditioner, for det gav måske mening i en anden tid, men man kan jo ikke stene kvinder i dag. Koranen har ingen begrænsninger, og vores imamer lærer os, at den skal fortolkes, så den kan bruges i det moderne samfund. De er alle sammen tilknyttet et religiøst ministerium i Tyrkiet, og de går på universiteterne, hvor de bliver oplært i en blød forståelse af koranen.«

»Der er problemer i visse indvandremiljøer, hvor kvinderne skal være tildækkede, og mændene har flere koner, men hvis man skal integrere dem, er imamerne nødvendige. Man burde lave et islamisk fællesråd, hvor de konservative imamer mødes med vores og bliver ført i den rigtige retning, for de muslimer, der kommer til Danmark fra helt andre kulturer, skal først lære en moderne europæisk islam, som den tyrkerne og bosnierne har. Imamerne skal fortælle dem, at de skal integrere sig, for de vil aldrig lytte til danskerne.«

»De tyrkiske kvinder må gerne blive skilt, og de har været en del af arbejdsmarkedet, siden de kom til Danmark i 70erne, men det var allerede en del af deres kultur, for de var fattige bønder i Tyrkiet, så der var brug for dem i marken.

Hvis en mand slår en kvinde eller et barn, viser det kun hans egen svaghed, for selvfølgelig er han stærkere. Man skal melde ham til politiet med det samme, for sådan en person er ikke rask, og han skal også have hjælp.«

Mirza Shezhad Baig, formand for Islamisk Forum, Taastrup.

? Et sted imellem 150 og 200 personer deltager i fredagsbønnen. Primært pakistanske muslimer.

»Det, vi ser fra Grimhøj, er efter min overbevisning en helt ekstrem udlægning, der ligger langt fra, hvordan vi i Islamisk Forum prædiker islam. Helt grundlæggende siger islam, at man som muslim skal tilpasse sig det samfund, man lever i, og det betyder selvfølgelig også, at man overholder landets love. Når vi prædiker islam, gør vi det i forening med dansk lovgivning, og det ser vi ikke noget modsætningsforhold imellem. Jeg ved ikke, hvordan det forholder sig andre steder i landet, men der er ingen af dem, der har sin gang i vores moské, der deler de her ekstreme holdninger.«

Og hvis I ikke var en del af et dansk samfund?

»Det hører ingen steder hjemme, hverken at slå sine børn eller at nægte sin kone at arbejde af den ene eller anden grund. Vi lever i en moderne verden, hvor kvinderne er på arbejdsmarkedet på lige fod med mændene, og sådan forholder det sig jo ikke kun i det danske samfund. Hvis din kone vil arbejde, så er det hendes beslutning, og så hverken kan eller skal du forhindre hende i det.«

Kodes Hamdi, talskvinde Hamad Bin Khalifa Civilisation Center, Nørrebro.

? Fredagsbønnen samler over 1.000 bedende. 30 til hverdag. Centret bliver også brugt til undervisning og rundvisning.

»Da vi åbnede centret i 2014, inviterede vi samtlige politikere fra Christiansborg, fordi vi rigtig gerne vil samarbejde om integration. Desværre var der ikke mange, som kom. Vi prøver at gøre vores bedste. Vores imam prædiker for integration, for det var også det, profeten gjorde.«

»Jeg troede ikke, vi havde de problemer i Danmark, før jeg så det i fjernsynet. Det er så deres mening (i moskeerne fra udsendelsen, red.), som jeg ikke vil blande mig i, men jeg kan bare sige, at i vores moské deler vi ikke det syn, som bliver præsenteret. »

»Jeg er selv en kvinde, der arbejder og er ude i det danske samfund. Jeg er lærer og arbejder med mænd og kvinder og drenge og piger, og det er jeg glad for og stolt af. Vores moské har en talskvinde – ikke mand, så selvfølgelig mener vi, at både vold mod kvinder, mænd og børn er forkert. I islam – og dansk lov.«

»Jeg synes alligevel, det er ærgerligt, at fru Jensen i Sønderjylland, som ingen muslimer kender, gang på gang skal tro, at sådan er alle. Når en muslim siger noget i fjernsynet, føler alle sig angrebet, og det er virkelig ærgerligt og ikke fair. Jeg tager telefonen, fordi vi føler, det er vores pligt at svare, og fordi vi ikke har noget at skjule. Og jeg kan sige, at jeg ikke er enig i det, som jeg har set i TV 2-programmerne, men jeg bliver også nødt til at være saglig. Derfor kan jeg ikke kommentere eller tage direkte afstand fra udtalelser, hvor vi kun har set enkelte klip.«

Ibrahim Mohammed, talsmand for Shiamuslimsk Trossamfund i Danmark.

? Tovholdere for en lang række bedesteder og moskeer i Danmark med et shiamuslimsk samfund på cirka 50.000 personer.

»Hvis man vil være sygeplejerske, skal man studere, før man kan få lov til at arbejde, fordi der skal være en vis sikkerhed bag arbejdet. Hvis man ønsker at være imam, burde man på samme måde skulle gennem en godkendelse. I dag har vi alt for mange moskeer med imamer, der ikke er godkendte. De burde blive lukket alle sammen. Hvis man skal kunne prædike for en forsamling, bør der være et regelsæt, man arbejder ud fra.«

»I dag er det sådan, at hvis du har en gruppe på fem eller seks mennesker, du vil tale for, så kan du kalde dig imam og åbne din egen lille moske. Alle kan kalde sig imamer, og så er det klart, der bliver sagt nogle ting, der ikke burde blive sagt. Men vi lever i Danmark, og derfor skal man leve efter dansk lovgivning og ikke prædike den slags. Selvfølgelig har vi ytringsfrihed, men de her imamer udnytter den ret ved at prædike på den måde, de gør det. De skader islam.«

»Det er ikke moskeens opgave at integrere folk i samfundet, men de kan sammen med den pågældende kommune indgå i en vigtig dialog om, hvordan man har bedst fat i de unge. Vi skal have respekt for Danmark.«

»Alt det her med stening af kvinder, kvinder i arbejde og vold mod børn kommer af, at mange blander kultur og religion. For nej, man må ikke slå børn i islam. En sådan udtalelse kommer af, at en falsk imam selv tager sin kultur med sig ind i religionen. Hvis man får fat i de svage unge og prædiker den her slags ting, som om det er ret, så bidrager man til, at de unge bliver til omvandrende selvmordsbomber.«

Mohamad Jammal, imam i Islamiske Hus, Skive.

? Cirka 200 personer med blandet etnicitet deltager i fredagsbønnen.

»Hvis man spørger en imam, hvad der står i sharia om utroskab, skal man sige sandheden. Vi henviser til koranen og profetens retningslinjer, hvis vi bliver spurgt om det. Men det er ikke ensbetydende med, at man opfordrer til vold. Hvis en kommer til mig og siger, vedkommende har været utro, så siger jeg, at de skal holde det for sig selv og søge om tilgivelse hos Allah.«

»Hvis du tager profetens beretning, skrives der om stening, og det kan imamen ikke nægte. Hvis du tager biblen, skrives der om stening, og det kan præsten ikke nægte. Hvis du tager torah, skrives der om stening, så kan rabbineren ikke nægte det. Teksterne er ikke så forskellige, når det kommer til stykket.«

»Jeg har haft en episode med en familie, der havde gennembanket deres datter. Den episode genfortalte jeg til prædiken om fredagen, fordi det er vigtigt, vi italesætter de ting. Til prædikenen fortalte jeg, at vold er strafbart i Danmark og forbudt i islam. At vi er en del af det danske samfund og skal arbejde på at være aktive og accepterede i samfundet.«

»Formålet med de her programmer er at skabe islamisk fobi, skabe had, splitte samfundet, og programmet arbejder for et parallelsamfund. Det, man ser i programmet, er klippet sammen, og derfor er det svært at forholde sig til, hvad der er sagt.«

»Man må ikke slå sine børn. Jeg føler mig kvalt af de her diskussioner. Der er en beretning fra profeten, hvor de her ting bliver omtalt, men den siger ikke, at det er noget, man skal gøre. Hvordan skal man kunne slå dem, man elsker allerhøjest? Det er ikke det, islam opfordrer til. Islam er ikke hadske fortællinger.«

Waseem Hussain, imam i Dansk Islamisk Center, Nørrebro.

? Der kommer 150 personer til fredagsbøn i moskeen.

»I vores moske er visionen på integrationsområdet, som vi udlever og videregiver hver eneste dag, at vi er danske muslimer, der allerede er fuldt ud integrerede. Undervisning og fredagsprædiken er på dansk. Sprog, omgangsform og humor er dansk. Vi er et eksempel på nogle muslimer, der fungerer fint i samfundet.«

»Muslimerne skal blive bedre til at vise, hvad islam er. Vise vores religiøsitet og vores religion. Ikke kun lige nu på baggrund af hele debatten. Det er vigtigt, at vi modarbejder forestillingen om, at islam er farlig. Det handler om at invitere folk indenfor, så man ikke behøver væbne sig med et skjult kamera for at få indsigt.«

»Koranen består af ord med betydninger, der skal kunne kontekstualiseres. For os er det vigtigt, at især den nedarvede forståelse kombineres med tid og sted, så man kan forstå religionens budskab korrekt. Hvis man ikke sætter ordene i kontekst, står man tilbage med et 1400 år gammelt citat.«

»Dem, der tager et stykke tekst og tolker, som de har lyst, bruger selvsamme tekst til at fortælle andre, at de ikke må gøre, hvad de lyster. Det er selvmodsigende, at man prædiker frit, men afgrænser andre.«

»Når socialdemokraternes Mette Frederiksen lokaliserer problemet med unge til at være religiøst, er risikoen, at man glemmer sociale og kulturelle faktorer, der i langt højere grad har indflydelse på problematikker som vold, forstokkede kønsopfattelser, socialt bedrageri og isolering fra det danske samfund. Moskeerne forsøger almindeligvis at komme disse ting til livs. Et konstruktivt åbent samarbejde med dialog, hvor der arbejdes på en fælles løsning, er langt bedre end øget polarisering.«

Læs mere