Entreprenører: Bøder er ikke nok til at skabe sikkerhed ved vejarbejder

Onsdagens bøderegn til fartsyndere på Helsingørmotorvejen understreger ifølge Danske Anlægsentreprenører, at bøder ikke er nok til at skabe sikkerhed for arbejdsfolk ved vedarbejder.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Vejfolk lever livet farligt, når de lægger asfalt og maler striber på vejene, mens bilerne drøner forbi lige ved siden af.

Hastighedsbegrænsninger og dobbelt bødestraf for fartforseelser skal få bilister til at sagtne farten for ikke at udsætte hverken arbejdere eller bilister for fare. Men bøder er ikke nok, hvis man skal vinde bilisternes respekt for fartgrænserne ved vejarbejderne, lyder det fra branchefællesskabet Danske Anlægsentreprenører, som hører under Dansk Byggeri.

Onsdag blev 1.635 bilister fanget i fotofælden, da Nordsjællands Politi i fem timer blitzede fartsyndere på en strækning med vejarbejde på Helsingørmotorvejen. Det understreger ifølge branchedirektør Niels Nielsen fra Danske Anlægsentreprenører, at vejarbejder er udsatte områder for både arbejdere og trafikanter.

»Over 1.600 bilister på fem timer er selvfølgelig helt uacceptabelt, og det skaber problemer for sikkerheden for de arbejdere, der går og laver vejarbejde, men det går i høj grad også ud over trafiksikkerheden for bilisterne,« siger Niels Nielsen og fortsætter:

»Vi har jo set tilfælde, hvor biler er braset gennem afspærringer og lignende. Der er rig mulighed for at se skrækscenarierne for sig, og derfor er det helt afgørende, at man får taget fat på en bredere vifte af løsningsmuligheder end blot at skrue på bødestørrelserne.«

Danske Anlægsentreprenører mener, at bøder er nødvendige, men kritiserer, at der har været tendens til kun at kigge på, om bøderne er høje nok uden at overveje, om afspærringerne og de sikkerhedsmæssige foranstaltninger omkring vejarbejderne kan forbedres. En løsning er ifølge Niels Nielsen at inddrage entreprenørerne mere i planlægningen forud for arbejdet.

»Hvis bygherrerne bliver bedre til at inddrage entreprenørerne i planlægningen og tilrettelæggelsen af trafikreguleringen, sætter man alle gode kræfter sammen, og så tror jeg på, at man finder de bedste løsninger,« siger branchedirektøren.

Han opfordrer blandt andet til flere riller i vejen frem mod vejarbejder.

»Flere fysiske foranstaltninger er en løsning. Jeg tror for eksempel, at vi alle kender virkningen af riller i vejen. Og noget må gøres, for vi bliver nok nødt til at se i øjnene, at der i øget omfang bliver lukket for trafik i forbindelse med vejarbejde, hvis ikke problemet løses, og det vil jo være kedeligt,« siger Niels Nielsen.