Ensretningen i klassisk københavnergade vendes: »Det er et forsøg på at lukke Indre By af for biler«

Bilerne vil i fremtiden ikke køre ind i byen, men ud af byen, via Kronprinsessegade.

Arkivfoto. Fra i dag er Kronprinsessegade i København ensrettet for bilister i retning mod Sølvgade, og det er således ikke længere tilladt at køre den vej, som bilerne på billedet gør. Samtidig må cyklister nu cykle i begge retninger. Fold sammen
Læs mere
Foto: Søren Bidstrup

Et flertal i København bestående af samtlige partier på nær V og K har besluttet at vende ensretningen i Kronprinsessegade.

I dag kan bilister tage turen ind ad Kronprinsessegade langs Kongens Have, krydse Gothersgade og suse ad Bremerholm Magasin og videre mod Slotsholmen, Amager og motorvejene i syd.

Men til sommer vil det være slut.

Siden 2013 har der været planer om at vende ensretningen ud af byen i Kronprinsessegade på stykket ved Kongens Have og samtidig gøre det muligt at cykle i begge retninger. I dag er også cykeltrafikken ensrettet ind mod byen.

Et flertal i Teknik- og Miljøudvalget stemte trafikomlægningen igennem i september. Men på torsdag kommer beslutningen alligevel i Borgerrepræsentationen.

Et medlem, der har deltaget på et udvalgsmødet under behandlingen af en konkret sag - her ensretningen af Kronprinsessegade - har nemlig ret til at indbringe sagen for Borgerrepræsentationen.

Det har de Konservatives gruppeformand, Jakob Næsager, besluttet at gøre. For han er nervøs for afviklingen af biltrafikken.

»Man kommer ikke med et kvalificeret bud på, hvor trafikken skal køre i stedet. Dybest set er det en lukning af gaden. Når man henviser til, at trafikken kan køre af Store Kongensgade og Toldbodgade i stedet, og forvaltningen samtidig oplyser, at kapaciteten er fuldt ud udnyttet der, så er der ingen alternativer,« siger Jakob Næsager og fortsætter:

»Det betyder, at folk kommer til at holde endnu længere i kø. Det er et forsøg - via salamimetoden - på at lukke Indre By af for biler.«

Bedre forhold for cyklister

3.300 køretøjer og 4.000 cyklister bevæger sig i snit i døgnet i Kronprinsessegade, viser tal fra Københavns Kommune.

Kommunen forventer et fald til ca. 1.300-2.000 køretøjer og en fordobling af antallet af cyklister, når den nuværende ensretning er vendt om.

Se projektforslaget her.

Københavns Kommune forventer, at tiltaget vil medføre en omfordeling af biltrafikken til Store Kongensgade, Toldbodgade og Holbergsgade. Tættere mod Indre by drejer det sig især om Øster Voldgade, Gothersgade og Borgergade.

På Bremerholm og i Gothersgade blev der i 2013 etableret såkaldte modstrømscykelstier, men for de cyklister, der skal mod Østerbro, mangler linket via Kronprinsessegade fortsat. Når det er klar, vil københavnerne kunne cykle lige gennem byen fra syd mod nord i en lang organisk slange.

Ifølge teknik- og miljøborgmester Morten Kabell (EL) er håbet da også, at den vendte ensretning skal få flere til at vælge cyklen. Samtidig er det et spørgsmål om at afvikle trafikken mere smidigt, også når byens indbyggertal vokser:

»På de fleste af vores veje og cykelstier i Indre By må vi i dag desværre melde alt udsolgt i forhold til ledig kapacitet. Det vil sige, at både cyklister og bilister i dag oplever trængsel og dårlig fremkommelighed. Det problem bliver kun værre, efterhånden som byen vokser med 100.000 indbyggere. Netop derfor skal vi prioritere de pladsbesparende transportformer som cyklisterne. Det kan kun ske på bekostning af bilisterne,« siger Morten Kabell i et skriftligt svar.