Enorme mobilregninger til Københavns politikere

Borgerepræsentationens 49 medlemmer havde sidste år en samlet mobilregning på over en halv mio. kr. Kommunen giver et forkert abonnement skylden. Skatteborgerne betaler.

Københavns Borgerrepræsentations 49 medlemmer surfede og snakkede sidste år i deres mobiler for mere end 500.000 kr. Det er for meget, erkender kommunen. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Flere af medlemmerne i Københavns Borgerrepræsentation havde sidste år en mobilregning på mere end 30.000 kr. Samlet set snakkede og surfede de 49 folkevalgte medlemmer på Københavns Rådhus for mere end 543.083 kr. i 2010 med deres udleverede iPhones. Det svarer i gennemsnit til 11.000 kr. per medlem.

Alene i første kvartal sidste år, lød regningen på mere end en kvart million kr.

Og netop de datasultne iPhones får en stor del af skylden for de tunge mobilregninger, som Københavns skatteydere sidste år måtte sluge for, at deres medlemmer af Borgerrepræsentationen kunne være online 24 timer i døgnet.

Kendte ikke til skyhøj data-taksering

Men hverken medlemmerne af Borgerrepræsentationen eller administrationen var i begyndelsen af 2010 opmærksomme på, at deres teleselskab, TDC, tog sig dyrt betalt for hver megabyte, de nye iPhones i lynende hast hentede ned fra mobilnettet.

- Vi havde købt de pågældende iPhones fra en anden leverandør end TDC. Derfor var telefonernes abonnement ikke gearet til det dataforbrug, der lige pludselig skulle til, når medlemmerne skulle tjekke deres mail eller downloade dokumenter fra møder og andre arbejdsrelaterede opgaver, fortæller Morten Spangenberg, der er souschef i Borgerrepræsentationens sekretariat på Københavns Rådhus.

Dokumentation: Se Borgerrepræsentationens telefonregninger

Men da den første mobilregningen dumpede ind af brevsprækken efter 1. kvartal 2010, fik både medlemmer og administration sig en ubehagelig overraskelse, da de opdagede, at de på tre måneder havde brugt mere end 250.000 kr. på mobil snak og surf.

Et enkelt af medlemmernes kvartalsregning alene lød på mere end 100.000 kr:

- Jeg fik et chok, første gang jeg så regningen. Det gav ingen mening, i forhold til det jeg havde brugt telefonen til. Jeg havde endda telefonen slukket i udlandet, fordi jeg vidste, det kunne blive dyrt, fortæller Jaleh Tavakolis, der er løsgænger i Københavns Borgerrepræsentation, valgt for Enhedslisten.

Den skyhøje regning skyldtes, at Borgerrepræsentationen ikke havde nogen datapakke til deres nye smartphones og derfor blev afregnet cirka 10 kr. per megabyte. Og da Jaleh Tavakolis telefon var i konstant forbindelse med rådhusets mailserver, løb forbruget løbsk, uden hun var klar over det.

Rådhuset: Dårlig rådgivning fra TDC

Sekretariatet gik straks i dialog med TDC. Man var ifølge Morten Spangenberg utilfredse med, at TDC ikke havde rådgivet bedre omkring, hvad den høje datataksering ville få af konsekvenser for Borgerrepræsentationens mobilregning. Det lykkedes at få slået cirka halvdelen af prisen på flere af medlemmernes regninger for første kvartal - blandt andet Jaleh Tavakolis.

- Jeg forstår slet ikke, at vi har sådan en aftale med TDC. Når private kan have data-abonnementer til 600 kr. om måneden med ubegrænset internet, hvorfor vi så som Danmarks største virksomhed skal betale så meget. Kommunen må gå ind i den her sag og sikre, at det ikke sker igen. Jeg er helt enig i, at borgernes penge ikke skal bruges på mobilregninger, når vi skal spare så mange penge på f.eks. børneområdet, siger Jaleh Tavakoli til B.dk.

Ny mobilaftale har hjulpet

Efter chokregningerne lykkedes det Borgerrepræsentationens sekretariat at få en ny aftale i stand med TDC, hvor medlemmerne frit kunne downloade 500 megabyte og tale i 3.000 minutter. Det har bevirket, at regningen i årets sidste tre kvartaler kom ned på cirka 277.000 kr.

Burde I ikke have været opmærksomme på den skyhøje datataksering?

Vi reagerede, så snart vi blev opmærksomme på de høje datatakseringer ved at gå i dialog med TDC. Vi er ikke tilfredse med den rådgivning, vi har modtaget. Det har også betydet, at vi har fået tilbageført en del af udgifterne fra første kvartal af TDC, fortæller Morten Spangenberg til B.dk.

Stadig store regninger

Selvom Borgerrepræsentationen overgik til en ny såkaldt flat-rateløsning, havde flere af medlemmerne i årets efterfølgende måneder stadig skyhøje udgifter til mobiltelefoni. En af dem er det Jesper Christensen, der er formand for socialdemokraterne i Borgerrepræsentationen. Hans regning lød på 32.701 kr. efter 2. kvartal 2010.

Jeg tror alle kan blive enige om, at udgiften er for stor. Men langt den største udgift skyldes mobildatatrafik i udlandet, og der er mobilafgifterne alt for høje, fortæller Jesper Christensen, der sidste år havde cirka 11 udlandsophold fordelt over 42 dage i forbindelse med hans arbejde i Borgerrepræsentationen.

Hvorfor slår du ikke data-roaming fra i udlandet og bruger billige wifi-forbindelser i stedet?

- Det prøver jeg også på, og jeg kan måske også blive bedre. Men nogle gange er det ikke muligt, eller også skal man have et login. Og jeg har brug for en dataforbindelse i udlandet for at kunne passe mit arbejde i Borgerrepræsentationen, der i højere og højere grad kører alt ind elektronisk for at spare papir, fortæller Jesper Christensen, der samlet set havde en mobilregning på 57.620 kr. sidste år.