Endnu en togtur fra Helvede

En læser har reageret på Berlingskes historie om togturen, der endte med tre timers indespærring af 400 passagerer. Han oplevede nøjagtig det samme for blot 14 dage siden.

Arkivfoto: Jens Nørgaard Larsen Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det var tilsyneladende hverken ikke en enkeltstående eller enestående oplevelse, da 4-500 passagerer fredag eftermiddag sad indespærret i tre timer i et varmt, fugtigt og nedbrudt tog uden for Odense.

En Berlingske-læser, Mikkel Bach Mortensen, kunne efter læsning af artiklen ”Ved du, hvordan man staver til DSB? R-Ø-V” genkende adskillige passager fra en lignende oplevelse, han selv havde for blot 14 dage siden, hvor han tog toget fra Ålborg klokken 10.59.

Efter planen skulle han være i Høje Taastrup lidt efter klokken 15. Men sådan blev det ikke:

- Tirsdag efter påske skulle jeg hjem med DSB, og det endte med et tilsvarende helvede, begynder Mikkel Mortensens beretning.

Påkørsel
- Jeg sad i et tog (og den vogn), der påkørte en mand syd for Randers. DSB's håndtering virkede til at begynde med fornuftig. Man havde faste procedurer for, hvad der skulle ske.

- Det blev dog mere og mere klart, at man kun havde taget højde for håndteringen af personalet. Det er selvfølgelig vigtigt i den tragiske situation.

- Men af formodentligt sikkerhedsmæssige årsager slukkede man for ventilation m.m. i den vogn, vi sad i, så vi sad i solen og bagte i halvanden time, mens politi og brandfolk fik ryddet op omkring os.

Vand til nogle
- Vi blev tilbudt 100 milliliter vand (til dem, der var hurtige nok), og lovning på, at man ved første station ville sørge for mere at drikke, når toget kunne fortsætte. Der var overhovedet ikke mere væske tilbage i toget, alt var solgt – og det er mig en gåde, at man ikke kan skaffe nogle sandwich og noget væske i den situation.

- Det underlige var også, at politiet og brandfolkene var færdige med at rydde op efter 45 minutter.

- Resten af tiden sad vi sådan set bare og ventede på, at en ny lokofører skulle dukke op. Det er helt uforståeligt, at man ikke har et beredskab klar i en sådan situation.

Mere ventetid
- Da vi endelig bevægede os af sted, viste det sig, at man ikke ville byde på forfriskninger alligevel. I stedet blev det meddelt, at alle passagerer ville blive sat af i Fredericia, fordi toget skulle vaskes.

- Alt det kunne jeg sagtens forstå. Men problemerne for os passagerer begyndte for alvor, da vi blev sat af dér.

- Da vi ankom til Fredericia, var vi ca. to timer forsinket. Der var mod forventning ikke indsat noget reservetog, selv om DSB havde haft lang tid til at reagere og burde have et beredskab. Vi kunne heller ikke få nogen informationer, vi blev bare sat af, og al DSB-personale var pludselig som forduftet.

Intet svar på
- Det viste sig så, at al togtrafik nord for påkørslen holdt stille, fordi politiet var ved at afsøge stedet med hunde, trafikken syd for grænsen var indstillet pga. sporarbejde, så i hele landsdelen var der sådan set kun tog fra Esbjerg, der overhovedet var i bevægelse. Det var det, vi fik at vide.

- Da toget kom efter 20 minutter, blev folk mast ind i det i forvejen overfyldt tog. Så holdt vi yderligere 30 minutter på perronen. Da vi endelig begav os af sted, var det med en samlet forsinkelse på over tre timer.

- Jeg har derfor udfyldt et krav om kompensation, som man skulle kunne få, når forsinkelsen overstiger en time. Men DSB har her 14 dage senere overhovedet ikke reageret på klagen, slutter Mikkel Mortensens mail, som han supplerer med et:

- Jeg har sådan set overhovedet ikke noget imod, at vi skulle vente, når der sker noget så tragisk. Men det er manglen på information, på vand og mad og følelsen af, at DSB overhovedet ikke mestrer situationen, når der sker noget ekstraordinært. Og oveni har jeg end ikke fået så meget som en bekræftelse på, at de har modtaget min rejsetids-klage, siger han, der i går kontaktede DSB for at høre, hvordan klagen skred frem. Da kunne de ikke finde hans indsendte papirer.

For Mikkel Mortensen bliver næste rejse til Jylland med bus eller fly.

DSB oplyser som svar til Berlingske Tidende, at 92 ud af 100 fjern- og regionaltog afgår og kommer til tiden. Og at man har en behandlingstid på mindst tre uger i forhold til rejsetidsgarantien.