En tredjedel af cyklisterne i København har været tæt på at ende i en af de mest frygtede ulykkestyper

I løbet af seneste fem år har 26 mistet livet i højresvingsulykker i Danmark. Denne form for ulykker er enormt farlige, siger forsikringsdirektør.

Det er ofte lastbiler, der er involveret i dødsulykker, men når der kommer til højresvingsulykker, er det oftest personbiler, der er involveret. Fold sammen
Læs mere
Foto: Nikolai Linares
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Mange cyklister i København har oplevet at skulle tænke hurtigt for at undgå at ende i en alvorlig højresvingsulykke.

Det viser en undersøgelse, som Kantar Gallup har lavet for forsikringsselskabet Gjensidige.

Her svarer 33 procent, at de har været tæt på at ende i en højresvingsulykke, mens hver femte bilist erkender, at de har været ved at ramme en cyklist, når de drejede til højre.

Det understreger, at det er vigtigt at have fokus på at undgå højresvingsulykker, vurderer Henrik Sagild, der er direktør for Skade i Gjensidige.

»Denne form for ulykker er enormt farlige, da de meget ofte fører til alvorlig personskade,« forklarer Henrik Sagild i en pressemeddelelse.

Når både så mange bilister og cyklister har været tæt på at ende i en højresvingsulykke, er det desværre et tegn på, at alle parter i trafikken skal være mere opmærksomme, mener direktøren endvidere.

26 døde på fem år

På landsplan bliver en cyklist påkørt i forbindelse med et højresving omkring hver tredje dag. Det viser en opgørelse fra Vejdirektoratet.

Det har over en periode på fem år ført til 26 døde og 391 svært tilskadekomne.

Når det kommer til dødsulykker, at det som oftest lastbiler, der er involverede, men det er personbiler, der oftest er involveret i netop højresvingsulykker.

»Alle i trafikken har et fælles ansvar for at reducere risikoen ved at være ekstra opmærksomme i lyskryds,« siger Henrik Sagild.

Det er ikke kun i hovedstaden, at størstedelen har været ved at ende i en alvorlig højresvingsulykke.

Det kan en fjerdedel af dem, der er blevet spurgt på landsplan, nemlig nikke genkendende til.