En stor fødselar

Den gamle Lillebæltsbro fylder 75 i dag. Se billederne af den stålfaste fødselar fra dens fødsel kort før 2.verdenskrig og indtil i dag.

1935. Den nye Lillebæltsbro blev med promp og pragt indviet den 14. maj 1953. Her sprænger det første lyntog, der kører over broen den rød-hvide snor ved den officielle åbning. Kong Christian X deltog. Fold sammen
Læs mere
Foto: Scanpix Danmark
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det var intet mindre end en trafikal revolution, da Lillebæltsbroen for præcis 75 år siden, den 14. maj 1935, blev indviet af selveste Kong Christian X.

Klokken 14.00 kørte Danmarks første lyntog over Lillebæltsbroen, der ved sin indvielse var Europas næstlængste bro med sine godt 1177 meter.

Dermed gjorde broen det muligt for danskerne at komme fra København til Århus - og omvendt - på bare fire timer og 39 minutter.

Modeljernbaner og jernbaneorkester

I 35 år forblev Lillebæltsbroen, der primært består af stål og beton, den eneste faste forbindelse mellem Jylland og øerne - indtil dens søsterbro, den ny Lillebæltsbro blev bygget i 1970.

Den gamle Lillebæltsbros store dag fejres fra i formiddag med aktiviteter for store og små, som arrangeres af blandt andre Banedanmark, Fredericia og Middelfart kommuner. Blandt andet kører en veteranbilskortege fra Fredericia til Middelfart fra kl. 13.00. 

Derudover byder programmet blandt andet på guidede ture, modeljernbaner, bromarked, jernbaneorkester, og sejlskibe på bæltet. Jubilæet afsluttes med et stort festfyrværkeri.

Se billeder af fødselaren her