En skoleleders brev er set en halv million gange: Der er ingen grund til panik

Skoleleder Steffen Lawaetz skrev et brev til skolens forældre, hvor han opfordrer til at tage den med ro midt i en krisetid. Tusindvis har set brevet. Flere skoleledere bakker op om pointerne og fortæller, at der er ingen grund til at føle sig stresset.

Stine Tarborg jonglerer mellem sit eget arbejde sine døtres skolearbejde. Børnene hedder Laura (i lyserød) og Julie (i sort). Fold sammen
Læs mere
Foto: Niels Ahlmann Olesen

Hverdagen er blevet vendt fuldstændig på hovedet. Forældre landet over kæmper med både at passe fuldtidsjobbet og samtidig sikre, at deres børn følger med i skolen. Det kan være en udmattende opgave. Det har Stine Tarborg fra Lyngby fortalt til Berlingske.

Men nu kommer flere skoleledere med en opfordring til landets familier med børn i skolealderen: I skal tage den helt med ro.

Hele opfordringen begyndte med Steffen Lawaetz, skoleleder på URBANskolen i Esbjerg. Han sendte et brev ud til forældrene til skolens 1.600 børn.

»Lad os målrettet gå efter den gave, der jo indlysende er gemt i corona-undtagelsestilstandens grimme indpakning: Tid. Oven i købet børns tid med far og/eller mor. Og lad os så fylde den med det, vi til daglig mangler: Ro. Langsomhed. Små fælles oplevelser, erkendelse, samtaler og opdagelser,« skrev Steffen Lawaetz blandt andet i brevet.

Brevet har siden fået sit eget liv på sociale medier. I forskellige grupper på Facebook er det sammenlagt blevet set af en halv million mennesker og delt mere end 12.000 gange. Det er blandt andet Københavns Lærerforening, der har givet brevet luft under vingerne.

Steffen Lawaetz satte sig ned og skrev brevet, fordi han mener, at det er vigtigt, at forældre i disse coronatider ikke bliver »tæppebombet« med yderligere krav og forventninger.

»Som nation står vi i en krisesituation. Den kalder ikke på, at vi dunker hinanden og os selv i hovedet med flere krav og forventninger, der udløser en følelse af mere utilstrækkelighed eller mere frygt. Der er nok at være bekymret for i øjeblikket,« siger Steffen Lawaetz til Berlingske.

I brevet opfordrer han til, at man som familie sætter tid af til at fordybe sig sammen med sine børn. For krisesituationen åbner for andre former for læring – gå ud i naturen, hør musik, lav mad og tal sammen.

Læring i et bredere perspektiv

Med udgangspunkt i Steffen Lawaetz’ brev gør skoleleder på Virum Skole, Gitte Rasmussen, sig ligeledes tanker om forældrenes udfordringer med hjemmeskoling.

»Forældrene skal ikke skændes med deres børn om, hvor meget de skal lave. I min verden er skolen vigtig til daglig, men i denne situation er der andre ting, der er lige så vigtige,« siger Gitte Rasmussen.

Skoleleder Steffen Lawaetz har skrevet et brev til forældrene, hvor han opfordrer til at tænke læring på en anden måde under coronakrisen. Det er vigtigt, at skolen ikke »tæppebomber« forældrene med krav og forventninger i en forvejen stressende tid, skriver han. Fold sammen
Læs mere
Foto: Foto: privat.

Hun bakker op om, at man også kan tænke læring ved at spille spil, danse eller gøre de ting, man normalt ikke har tid til i hverdagen.

Skal forældre være bekymret for, at deres børn taber pensum og læring?
»Hvis det varer tre uger mere, skal man ikke være bekymret. Det skal vi nok hente hjem. Hvis det varer tre måneder, kan det godt være, at forældrene skal sætte mere tid af. Men det er der jo ikke nogen af os, der aner,« siger Gitte Rasmussen.

På Fuglsanggårdsskolen i Lyngby-Taarbæk Kommune mener skoleleder Rasmus Mattern Nielsen, at man skal være påpasselig med sin kommunikation til forældrene. Alle familier er nemlig forskellige.

»Det er svært at sige: bare slap af. Men hvis man derhjemme ikke når at farve alle planeterne i solsystemet, så kan vi nok godt klare det,« siger skoleleder Rasmus Mattern Nielsen. Han uddyber:

»Det er svært som skoleleder at give råd, for der er nogle familier, hvor de ikke kan slække på kravene. Her bliver de nødt til at træne med deres børn i matematik, for hvis det er to måneder, vil de komme bagud, og det kan gå ud over deres trivsel.«

Formand for Skolelederforeningen, Claus Hjortdal

»Vi har børnene i så mange år, at det her ikke betyder så meget. Det betyder meget mere, at nogle familier i den her situation får tid til mere, end de er vant til. Der er ingen grund til panik, det skal vi nok indhente.«


Han støtter, at man under hjemmeskolingen sagtens kan se læring i et bredere perspektiv. Rasmus Mattern Nielsen nævner som eksempel, at børnene kan lære om måleenheder ved at deltage i kagebagningen med sine forældre.

Ingen grund til panik

På de sociale medier, hvor Steffen Lawaetz’ brev er blevet delt tusindvis af gange, er formanden for Skolelederforeningen, Claus Hjortdal, selv faldet over brevet.

Claus Hjortdal peger på, at man som forældre sagtens kan tage Steffen Lawaetz’ budskaber til sig, men at man skal se det som et både og.

»Det er godt at sige, at vi skal huske på, at vi kan gøre en masse andre ting. Eksempelvis at lære sine børn om langsommelighed, nærvær og ro,« siger Claus Hjortdal, men der er også en negativ side:

»Nogle familier vil ikke være i stand til at forestille sig, hvad det er, han taler om. Der skal vi passe på, at vi i vores iver for at fortælle, hvor nemt det kan være, ikke forfalder til noget, hvor det kun er dygtige lærere, pædagoger og akademikere, der kan tænke sådan,« siger han.

Skoleleder Steffen Lawaetz fra Esbjerg erklærer sig helt enig i Claus Hjortdals pointe.

»Det er selvfølgelig et både og. Vi som skole har en undervisningsopgave, og den har vi selvfølgelig taget på os. Det er ikke mit ærinde, at man ikke skal lære noget i den her periode. Vi skal bare ikke gøre det på en måde, hvor vi søger at efterligne dagligdagen,« siger Steffen Lawaetz, der også anerkender, at børn har helt forskellige forudsætninger.

Og netop de forskellige forudsætninger er der stort fokus på. Claus Hjortdal oplyser, at Skolelederforeningen ugentligt er i kontakt med undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil (S) om, hvordan hjemmeskolingen fungerer bedst muligt. Opgaven er lige nu at finde den rigtige balance i arbejdsbyrden, sådan at familierne ikke bliver overdynget.

»Vi skal også differentiere mellem de forskellige elever. Der er familier, hvor de er fire børn og en enkelt voksen. Der kan man ikke forvente det samme, som man kan i en familie med et enebarn,« siger Claus Hjortdal.

Hans råd til landets forældre lyder, at hvis arbejdsbyrden bliver for stor, skal man kontakte skolen. Og så mener han, at forældrene skal være helt rolige.

»Vi har børnene i så mange år, at det her ikke betyder så meget. Det betyder meget mere, at nogle familier i den her situation får tid til mere, end de er vant til. Der er ingen grund til panik, det skal vi nok indhente,« lyder det fra Claus Hjortdal.